-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Supersportsbilen Arne Fredly venter på
Se Ferrari Daytona SP3 på Oslo Motor Show
Daytona SP3 er tredje i en serie som hyller Ferraris ikoniske modeller. Takket være Arne Fredly står supersportsbilen med V12-motor på Oslo Motor Show.
Den starter med et smell fra de rektangulære pipene i hekken så høyt at det gjaller i veggene i det omfangsrike bygget som huser Ferrarier mange drømmer om å se på nært hold.
Fram ruller en dyp blå SP3 med tilnavnet Daytona, tredje modellen i Icona-serien og tatt fram for å hedre Ferraris høydepunkter fra 1960-årene.
Bilen du ser på bildene møter du på superbilstanden frontet av BilAutofil/BilNorge på årets Oslo Motor Show.
Det holdt likevel på å gå helt galt. Igjen var det moldenseren Arne Fredlys oppfinnsomhet og kontaktnett som reddet situasjonen.
Fakta: Ferrari Daytona SP3
Motor: | 6496 ccm, V12, bensin |
Effekt/moment: | 840 hk/697 Nm |
Drivlinje: | 7A, dobbeltcluch, bakhjulsdrift |
0-100 km/t: | 2,85 sek |
0-200 km/t: | 7,4 sek |
100-0 km/t: | Ikke oppgitt |
Toppfart: | 340 km/t |
Forbruk: | 1,62 l/mil (men hvem spør om det?) |
CO2: | 368 g/km |
Mål LxBxH: | 469/205/142 cm |
Akselavstand: | 265 cm |
Bagasjerom: | Tilstrekkelig |
Bensintank: | 86 liter |
Egenvekt: | 1 485 kg |
Dekk foran: | 265/30 ZR 20 |
Dekk bak: | 345/30 ZR 21 |
Pris fra: | $ 2,25 mill (24,75 mill kr) + tilvalg |
Antall: | 599 (499 + 100) |
Kort fortalt: Fredly som
superbilleverandør til OMS har i flere år ventet på Mercedes-AMG ONE, det
ypperste av en kjøremaskin fra Mercedes-AMG og godkjent for bruk på vei.
Den skulle trukket tusenvis av skuelystne til OMS i fjor, men var ikke klar. Selv om produksjonen av bilen nå har startet, og det tar måneder å håndbygge en slik bil, ville den heller ikke bli ferdig til årets motorshow.
Lånte av en venn
Da kunne jo Ferrari Daytona SP3 være et fullgodt trekkplaster. Men heller ikke Fredlys SP3 viste seg å bli klar til levering i tide. Så hva gjør en av Ferraris beste kunder?
Jo, han låner bil av en venn som allerede har fått den. Den eneste godt synlige forskjellen på de to er fargen, Arnes i trelags Rosso Fuoco, mens bilen som står inngjerdet og godt bevoktet på superbilstanden er dyp blå.
Icona-serien handler om å hente inspirasjon fra gode år i Ferraris fortid for så å gjenskape den innpakket i nyeste teknologi. Serien passer inn i Ferraris modellprogram ved siden av de ultimate hyperbilene.
Prisen speiles i de enkelte modellenes volum, hvilket betyr at Icona-bilene koster tre til fire ganger prisen av en vanlig gate-Ferrari om det det går an å bruke et slikt begrep om Ferraris biler.
Icona-serien handler om å hente inspirasjon fra gode år i Ferraris fortid for så å gjenskape den innpakket i nyeste teknologi
De ikoniske
Icona-serien begynte med SP1 og SP2, store en- og toseters roadstere uten frontrute inspirert av 1950-årene. I bunnen chassis fra 812 Superfast og i front en kjent 6,5 liters V12 som Ferrari skremte 810 hk ut av uten bruk av turbo eller elektrisk hjelp.
I Daytona SP3 vendes blikket mot 60-tallet og seieren i Daytona 24 timers løpet i 1967. Det spesielle med 330 P4 var utpreget lav sittestilling, høye hjulbuer og targa-løsning.
Legg derfor spesielt merke til de skjerm-monterte speilene inspirert fra P3- og P4-serien. Lyktene skjules halvveis med et elektrisk styrt lokk når de ikke er i bruk.
Midtmotorisert V12
Ved utviklingen av SP3 hentet Ferrari fram det nesten ti år gamle LaFerrari Aperta-karbonfiberchassis og tilpasset det til dagens sikkerhetskrav.
Miljøkrav gjør at Ferrari, som så mange andre superbilprodusenter, tvinges til å forlate selvpustende V12-ere, så SP3 og SUV-en Purosangue blir blant de siste modellene før Ferrari nedskalerer til V8, turbo og elektrisk hjelp.
Som i LaFerrari befinner V12-eren ikke langt unna midt i bilen med 44 prosent av vekten på forhjulene og 56 prosent bak.
Dette gir bortimot optimal balanse både til hverdagsbruk og når bilen yter på nivå som krever full konsentrasjon.
6,5 literen sparker til bakhjulene i SP3 hele 840 hk med rødmerking godt over 9000 omdreininger.
Optimalisert
Å øke effekten med 30 hk fra SP1/SP2 har latt seg gjøre ved å optimalisere luftinntak og eksosanlegget. SP3 legger i vei med den kraftigste forbrenningsmotoren uten pustehjelp i en landeveisbil fra Ferrari.
Selv om SP3 både er litt lengre, bredere og ikke minst høyere enn SP1/SP2, har Ferrari klart å redusere vekten fra 1 520 til 1 485 kg.
Eksempelvis er SP3 hakket raskere enn SP2 til 100 km/t (2,85 mot 2,90 sekunder), mens den er halvsekundet raskere til 200 km/t, 7,4 mot 7,9 sekunder. De sju trinnene i dobbeltclutchkassen skifter på millisekunder.
Toppfarten oppgis til 340 km/t. Dette er en komplett karbonfiberbygd bil med Brembos keramiske bremser. SP3 leveres med skreddersydde Pirelli P Zero Corsa-dekk, 265/30 ZR 20 foran og 345/30 ZR 21 bak.
Daytona SP3 skal bygges i 599 eksemplarer, men den er for lengst utsolgt, og bare til Ferraris ambassadører. Her inviteres man til å kjøpe
Merkevarebygging
Som takløs er SP2 først og fremst en utstillingsbil og bare egnet til bruk på godværsdager. SP3 derimot kan problemfritt kjøres hele året.
Dørene med kjølekanaler til motoren løftes lett opp, seter med egne hodestøtter som er mer egnet for turkjøring enn setene i SP2.
Den heldigitale instrumenteringen med navikartet til venstre i skjermbildet er sammen med øvrig infotainmentteknologi hentet fra 296 GTB.
Rattstammen kan høydejusteres for optimal kjørestilling. Den lave sittestillingen krever skjermovervåking rundt bilen, og det innvendige speilet viser kamerabildet bak bilen. Det er helt forbløffende lett å finne seg til rette bak rattet.
Ferraris Icona-serie handler om merkevarebygging på et usedvanlig høyt plan.
599
biler – alle solgt
Daytona SP3 skal bygges i 599 eksemplarer, men den er for lengst utsolgt, og bare til Ferraris ambassadører, altså de beste kundene hvilket betyr at uansett hvor mange penger kunden måtte ha så står døren lukket for dem som ikke står på Ferraris invitasjonsliste. Her inviteres man til å kjøpe.
I tilfellet SP3 gikk de første 499 første bilene til de 499 som anskaffet Monza SP1/SP2 mens de resterende 100 bilene er solgt til samlere som eier flere Ferrarier i begrenset opplag.
Se flere bilder i galleriet under: