-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Flint bygger japansk
Noe mer amerikansk, noe mer GM enn Michigan-byen Flint, er vanskelig å finne. Skjønt – nå skal det rulle Isuzuer ned fra samlebåndet!
Da får det ikke hjelpe at Isuzu er 12 prosent eid av GM og at denne truck-modellen er nesten identisk med en som også kommer med navneskilt fra Chevrolet og GMC. Det er symbolverdien som er viktig her.
Flint har vært en by der bystyret har forbudt utenlandske biler i byens offentlige parkeringsanlegg, besøkende fikk beskjed, på store skilt, om å reise andre steder med sine importerte biler, og 78 prosent av alle biler solgt i Flint-området i fjor var GM-produkter.
Men nå sier fagforeningsboss Mark Hawkins fra UAW Local 598 at dette er jobber, og det dreier seg om et felles GM/Isuzu prosjekt. Våre arbeidskammerater bygger et GM-produkt med et Isuzu-skilt på. De ønsker altså den økte produksjonen velkommen.
Det er et annet poeng her også. Så lenge disse bilene ble bygget i USA (som GMC og Chevrolet) kom hyttene fra Japan, akkurat som de gjør nå også. Derfra sendes de til en annen fabrikk i USA, som slett ikke er GM-eid, for lakkering og montering, før de sendes videre til Flint der de mates på et chassis som også er produsert et helt annet sted, langt langt unna.
Bortsett fra rent sentimentale argumenter, kan man vanskelig påstå at en bil har geografisk tilhørighet lenger.
Men om det blir lov å parkere Hondaen under rådhuset i Flint er vel allikevel tvilsomt.