![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() Bullitt Jeg er ikke helt enig med meg selv om det er Steve McQueens 1968 Mustang GT 390 eller den Chargeren han forfølger som er den virkelige filmbilen fra en av verdens beste forfølgelsesscener. Jeg tror jeg foretrekker Chargeren for den hadde så helt utrolig krengning her og der. |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021). |
![]() |
|||||||||||||||||
Ellers er det størst stas å se filmen hjemme, hvor du kan spole tilbake. Farten på opptil 175 km/t i San Franciscos gater er virkelig nok, men ellers vil du oppdage mye rart. For eksempel hvordan Mustangen mister 6 hjulkapsler. Men når du ser de samme bilene passere den samme LeMans Pontiacen, den samme grønne Bobla og dra rett over fronten for den samme hvite Cadillacen tre ganger etter hverandre aner det deg kanskje at noen av hjulkapslene er de samme også.
Klippingen var ikke all verden her. Steve McQueen kjørte en rekke av de mest hårete scenene selv. Carey Loftin og Bud Ekins var de to stunt-kjørerene – det var Ekins som også gikk av motorsykkelen og det var han som bommet på bensinpumpene. Meningen var at Chargeren skulle treffe pumpene og så eksplodere, men du ser at han kjører langt bak dem. Enda et bevis på at dette var virkelig tøff kjøring. Mustangen overlevde og ble etter opptakene solgt for 2.500 dollars.
annonse
|
||||||||||||||||||||
Les mer om Bil i film
|
![]() |
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||