Saab 9-3: Saab 9-3 Cabriolet: Helårscabriolet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Saab 9-3 Cabriolet: Helårscabriolet
PRØVEKJØRT: Typisk Saab, og med karakter – 9-3 Cabriolet er en viktig modell for svenskene, godt at de har lykkes.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 7 - 2003.

Saab har etter hvert fått lang erfaring med cabriolet-modeller. Siden de presenterte Saab 900 Cabriolet på Frankfurt-utstillingen i 1983 har dette markedet utviklet seg til å bli en svært viktig nisje for svenskene. Fra ca. 7000 Saab 900 Cabriolet pr. år har produksjonen økt til ca. 15.000 9-3 Cabriolet pr. år, og den åpne versjonen av 9-3 har stått for hele 25 prosent av det totale 9-3 salget og på enkelte markeder har 50 prosent av 9-3ene vært åpne.

Finske Valmet har frem til nå produsert Saabs cabrioleter, men produksjonen er nå flyttet til Magna Steyr Fahrzeugtechnik ved Graz i Østerrike. Når en ny modell introduseres betyr det som regel også at produksjonen effektiviseres. Slik er det med 9-3 Cabriolet også. Det nye taket leveres som en enhet og monteres enkelt inn i bilen. Fabrikken i Østerrike er mer enn en monteringsfabrikk, de produserer også alle karosseriplater som 9-3 Cabriolet ikke har felles med 9-3 SportSedan – det vil si stort sett alt fra A-stolpen og bakover. Saab regner med at produksjonen av den nye modellen er 25 prosent raskere enn for forgjengeren.

Likheten med 9-3 SportSedan er ikke til å ta feil av. Alt foran A-stolpen er identisk. Motorer og gearkasser er også de samme, og plattformen og hjulopphengene er nesten uendret i forhold til SportSedan. Bunnplaten er stivet av for å bedre vridningsstivheten, mens hjulopphengene har fått nye foringer, fjærer, støtdempere og krengningsstabilisatorer for å håndtere den økte vekten. Dette er ingen lettvekter.

Elegant interiør
9-3 Cabriolet er utviklet parallelt med SportSedan,men har hatt lengre utviklingstid og på enkelte områder er den mer forseggjort enn sedanen. Det gjelder blant annet materialvalg i interiøret. Mens Sport-Sedan virker litt gammelmodig og satt, er 9-3 Cabriolets interiør mer moderne. De lakkerte panelene på toppen av dørene bidrar til å friske opp interiøret. Panelene fortsetter bakover og rammer inn kupéen. De er riktignok ekstrautstyr, sorte paneler er standard.

Førermiljøet er som i SportSedan, med tenningslåsen mellom setene og Saabs karakteristiske dashborddesign. Setene er derimot skreddersydd for Cabriolet-modellen og har integrerte sikkerhetsbelter. Dermed slipper du å måtte strekke deg langt bak for å hente beltene, og den sjenerende blafringen i beltene når du kjører åpent unngås også.

For selv om Saab legger vekt på at denne bilen er utviklet for skandinavisk klima, er det ikke tvil om at den først og fremst er utviklet for å kjøres åpen. Og taket er faktisk et av de raskeste i denne klassen. 20 sekunder tar det fra du har lukket til du har åpen bil. Og nytt for denne modellen er at du kan betjene taket også når du kjører – opp til 30 km/t kan du sette på eller ta av taket. Hemmeligheten ligger blant annet i måten dekselet som skal skjule taket åpnes på. I stedet for å vippes opp i stående, løftes det og skyves bakover slik at det ikke gir noen vindfang. Det hele foregår dessuten mer elegant enn vi har vært vant til fra tidligere biler i denne klassen.

Begrenset bagasjeplass
Bagasjekapasiteten er 352 liter når du kjører med taket på, og reduseres til 235 liter når du legger ned taket. Det skal i følge Saab fortsatt være plass til to golfbagger, men det er mulig du må ta de lengste køllene ut av baggene. Skal du ha med bagasje for fire personer må du regne med å kjøre med taket på. Det vil sikkert de som skal sitte i baksetet sette pris på i alle fall. Å sitte i baksetet i åpen bil er for vindfullt til at det er behagelig og anbefales bare for korte turer.

Foran er det derimot svært så behagelig å sitte, enten du kjører med eller uten tak. Det trekker bakfra,som i alle biler av denne typen, men Saab har utviklet et høyt vindskott som tar av for trekken, men som faktisk ikke er spesielt elegant. Kjører du med siderutene i kombinasjon med vindskottet har du veldig lite trekk, også i tyske motorveihastigheter. De fleste vil foretrekke skinnseter i en cabriolet, men Saab har utviklet et nytt stoff som de kaller Hydroblox. Dette er vannavstøtende og består av et vanntett lag og et ytterstoff som tørker raskt. En annen fiks detalj er at klimaanlegget har et eget program som automatisk kobles inn når du legger ned taket. En ny lasteholder for montering på bagasjelokket kommer også. Den ser ut som en spoiler, men når den brettes ut er den en lasteholder for for eksempel transport av ski.

Tre motoralternativ
Motorprogrammet starter med en 150-hester og ender med en 210 hester og utstyrsnivå Aero. Både 175- og 210-hesteren har krefter i massevis, og passer godt til bilens sportslige karakter. Begge disse motorene jobber smidig og lett, og motorstøy er ikke noe problem uansett turtall. Mens 210-hesteren kombineres med femtrinns automatkasse eller sekstrinns manuell gearkasse, leveres 175-hesteren med femtrinns kasser uansett gearsystem. 150-hesteren blir nok likevel bestselgeren og «den lille» turbomotoren har dreiemoment nok til å håndtere 9-3 Cabriolet effektivt, selv om den sportslige karakteren blir litt borte. Saab har gjort en nydelig jobb med denne bilen, og kjøreegenskapene står i stil med forventningene. Styrefølelsen er som i SportSedan, og selv om karosseriet er stivt til cabriolet å være, er det ikke på nivå med sedanen. Men uten å sammenligne de to er det bare en lett skjelving på humpete underlag som avslører at Cabrioleten er litt mykere. Kjører du med taket på er komforten god, men vindstøyen er merkbart høyere enn SportSedan, men uten at det blir ubehagelig. Sikten på skrå bakover er dårlig, akkurat som i andre biler av denne typen, selv om bakruten er blitt 30 prosent større enn i forgjengeren.

Kollisjonssikkerheten er som i Sport-Sedan, og aktive veltebøyler bak hodestøttene på baksetet sørger for at det er overlevelsesrom også om bilen skulle velte. ESP er standard – betryggende. Denne bilen er nemlig ikke utviklet for kosekjøring alene, den er utviklet for å være husstandens bil nummer én og skal være en praktisk og anvendelig fireseter til daglig bruk.

DETTE ER SAAB 9-3 Cabriolet:

 

1.8t

2.0t

2.0T

Sylindervolum:

1998 ccm

1998 ccm

1998 ccm

Boring x slag:

86 x 86 mm

86 x 86 mm

86 x 86 mm

KW(hk)/omdr.:

110(150)/550

129(175)/5500

81(110)/5750

Nm/omdr.:

240/2000

265/2500

300/2500

Aks. 0-100

-

9,0 sek

8,0 sek

Toppfart:

-

220 km/t

230 km/t

Forbruk by:

-

1,19 l/mil

1,27 l/mil

Forbruk landevei:

-

0,71 l/mil

0,70 l/mil

Forbruk snitt:

-

0,89 l/mil

0,91 l/mil

Priser, ca:

429.000,-

460.000,-

560.000,-

Lengde: 463,5 cm. Bredde: 176,2 cm. Høyde: 143,4 cm. Akselavstand: 267,5 cm. Sporvidde f/b: 152,4/150,6 cm. Egenvekt: 1580/1660 kg. Bagasjeromvolum: 352/235 liter. (VDA). Tankvolum: 62 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: