Cadillac SRX: Forandring fryder

Jaguar diesel, Volkswagen luksusbil og Cadillac stasjonsvogn med drift på alle fire... Det er ikke slik min bilverden har sett ut, men allikevel må jeg nok innrømme at jeg falt for SRX’en.

Publisert Sist oppdatert

Cadillac
Cadillac

Først publisert i BIL 9 - 2004.

For undertegnede har Cadillac vært synonymt med svære “dollarglis”, myke lærseter, utstyr i fleng og klassiske navn som Fleetwood, Eldorado og Coupé de Ville, men verden er ikke lenger hva den var. Ikke er Caddyene så svære lenger, kjøreegenskapene er kommet på plass og de klassiske navnene er lagt i skuffen for framtidige retromodeller, og erstattet med innfløkte bokstavkombinasjoner som CTS, XLR og SRX. I gamle dager var slagordet til Cadillac “Standard of the world”, i dag er det “Dare to be different”.

Derfor synes jeg det er underlig at Cadillac-representantene under introduksjonen i Praha, var så opptatt av å sammenligne Cadillac SRX med Volvo XC90, BMW X5 og en bråte andre europeiske luksusbiler som later som om de skal ut i terrenget. Hvis kundene skal velge en Cadillac må det vel være for å “våge å være annerledes”? For annerledes er virkelig Cadillac SRX. Jeg skal ikke gi meg inn på en sammenligning av denne bilen og de europeiske konkurrentene, jeg skal nøye meg med å rapportere mine to dager bak rattet på SRX sett med amcarvennlige øyne.

Likhet
Utseendet til SRX skiller seg fra alt annet. Den er ikke så stor som en SUV, men heller ikke så lav som en tradisjonell stasjonsvogn – det er en “crossover”. Designen har klare trekk fra CTS og XLR med skarpe linjer, kvadratiske lykter og en V-formet grill. Sett bakfra skiller den seg også fra sine europeiske konkurrenter med store stående baklys, smekkfulle av diodepærer.

Bak rattet kjenner vi oss igjen fra CTS, ikke minst takket være dashbordet som minner om bakparten på en 60-talls Eldorado, med en midtmontert jukeboks der man styrer klimaanlegg og stereoanlegg. I CTS undret vi oss over valget av et mykt plastmateriale med et litt billig preg – det samme finner vi i SRX. Ellers preges interiøret av skinnseter og lakkert edeltre, treverket er faktisk så blankt at vi trodde det var uekte.

SRX kan leveres med et ekstra baksete som ligger skjult under bagasjeromsgulvet. Ved behov er det bare å trykke på en bryter og baksetet kommer på plass av seg selv. Lekkert! I tillegg er baksetet plassert litt høyere enn forsetene, og den ekstra seteraden er plassert høyere enn baksetet, slik at passasjerene skal kunne se noe annet enn nakkestøtter. Ellers kan SRX leveres med et gigantisk soltak som kalles UltraView.

Drivverk
SRX har permanent firehjulsdrift og er tilgjengelig med to motorer, en 3,6-liters V6-motor med 258 hk, og en 4,6-liters V8-motor med 325 hk. Begge motorene er koplet til en femtrinns automatkasse. Førstnevnte motor er nok mest aktuell her hjemme, men under introduksjonen var det bare V-åtteren som var tilgjengelig. Denne motoren finnes også i sportsbilen Cadillac XLR.

I løpet av min to dager lange prøvetur i Tsjekkia fikk jeg anledning til å se hva SRX er god for. Den nydelige V8-motoren gikk som “ei kule”, og da jeg presset den fikk jeg en bonus i form av en heftig eksoslyd! Automatgearkassen gearet silkemykt ved normal kjøring, men var mer på hugget da jeg kjørte aktivt.

På svingete landeveier med til dels dårlig asfalt er det kjøreglede som dominerer. Ikke minst takket være Cadillacs Magnetic Ride Control, et elektronisk styrt støtdempersystem som skal sikre optimale kjøreegenskaper i alle situasjoner.

Ja takk, jeg tar gjerne i mot en Cadillac SRX, men da må den ikke bli mer europeisk enn den er nå. Hvis vi skaffer oss en Cadillac er det jo for å få “en bit av USA”, samt å slippe å ta feil bil når man er på høyfjellshotell...

Cadillac SRX
Pris:
kr. 1.135.000.- (V6 3.6 fra kr. 849.500.-)
Motor: 8-sylindret V-motor. 4565 ccm. 239kW (325 hk) v/6500 o/min. 427 Nm v/4400 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 495 x 184,4 x 172,2 cm. Akselavstand: 295,7 cm. Egenvekt m/fører: 2015 kg.
Dekk: foran 235/60R18, bak 255/55R18.
Bagasjerom: 240/1970 liter (VDA)
Tankvolum: 75,7 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 7,4 sek
Toppfart: 225 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,31 l/mil
Konkurrenter: Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Volvo XC 90, BMW X5, Mercedes-Benz M-serie.

Powered by Labrador CMS