Audi TT:
Perfeksjonistisk coupé

Audi TT ble en suksess da den ble lansert for åtte år siden, nå er en verdig arvtager her, med stor kjøreglede og høy kvalitetsfølelse.

Publisert Sist oppdatert

Audi TT

Først publisert i BIL 10 - 2006.

Den suksessen originalen opplevde ble ikke nevneverdig dempet av at den viste seg å være noe ustabil i høy fart, og etter hvert fikk en fast spoiler på hekken for ikke å fyke av veien. Både coupé og roadster solgte veldig godt, og ble temmelig dagligdagse syn selv på norske veier. Den enkle og klassiske avrundete formen vant mange hjerter.

Andre generasjon TT er lett gjenkjennelig, men har fått litt mer kanter og utfordrende linjer. Særlig grillen og lyktene er markante, og den har vokst med 14 cm i lengden og 8 cm i bredden. Men vekten er faktisk gått ned betydelig, noe som er uvanlig i dagens bilverden. Utstrakt bruk av aluminium har sørget for det. Motoren er flyttet lengre bakover i forhold til forhjulene, og lavere enn i forgjengeren, for bedre balanse.

Foreløpig har man to valg for nye TT – enten toliters turbomotor fra Golf GTI, eller 3,2-liters V6-motor som også var tilgjengelig i originalen mot slutten. Begge motorene kan fås med enten manuell kasse eller S-tronic, men bare toppmodellen har quattro, i alle fall foreløpig. I fremtiden vil det sannsynligvis komme quattro på toliter'n også, samt både en dieselversjon og en sprekere S-utgave av V6'ern.

Når man setter seg inn bak rattet i nye TT føles det meste helt riktig. Knallgode seter som kan justeres akkurat slik man vil, det samme med det herlige sportsrattet med flat bunn. Gearspaken sitter passe høyt og nære rattet. Pedalene er riktig plassert. Materialene som er benyttet er på Audi-vis av topp kvalitet, og hinter om både luksus og sportslighet.

Det samme inntrykket får man av selve kjøringen. Styring, fjæring, motorkarakteristikk og lydbilde – alt er som det skal være i en sporty coupé. Det gjelder både for toliter'n og V6'ern, forskjellen mellom de to er ikke all verden. Vi visste godt at Golf GTI-motoren byr på mye moro og godlyd, men at den hevder seg så godt mot en langt større V6-motor er imponerende. Draget fra bånn er solid, og den er akkurat så rampete som en turbomotor kan være uten at den blir det minste uregjerlig.

Men det den ikke kan by på er syngende V6-lyd. Med quattro firehjulsdrift og et godt overtak både på effekt og dreiemoment har toppmodellen absolutt appell. Men tar man dagens norske avgiftssystem med i betraktningen – hvor vekt, motorvolum og effekt bestemmer avgiftene – blir steget opp såpass drøyt at det er vanskelig å rettferdiggjøre.

Uansett hvilken modell man lander på er det duket for mye moro. Nye TT har nydelig avstemt fjæring, som gir bra komfort kombinert med godt veigrep. Testbilene var utstyrt med Magnetic Ride elektromagnetisk dempersystem (ekstrautstyr til kr 13.760), som er vel verd pengene. På autobahn opp mot den elektroniske hastighetssperra på 250 km/t ligger bilen fjellstøtt på veien, og det samme på svingete veier på den bayerske landsbygda.

Støy er ikke noe problem, man kan bare nyte den herlige motor- og eksoslyden når man presser på. Ta med et brukbart bagasjerom med mulighet for å slå ned bakseteryggen, og TT fremstår som et ypperlig dag-til-dag-fremkomstmiddel i tillegg til å være en frisk sports-coupé.

Kort om bilen:

Lengde: 418 cm. Bredde: 184 cm. Høyde: 135 cm. Akselavstand: 247 cm. Bagasjeromvolum: 290/700 liter (VDA). Tankvolum: 55/60 liter.
* = med S-tronic gearkasse.

Powered by Labrador CMS