Audi TT: Audi Tar Teten - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Audi Tar Teten
PRØVEKJØRT: Andre generasjon TT er en ren nytelse å kjøre. Ikke er den så verst å se på heller.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i BIL 12 - 2006.

Meningene om utseendet på nye TT er delte – noen liker det, andre synes første generasjon var penere. Men selv de i den siste gruppen synes likevel at nye TT har nydelige linjer og proporsjoner. Første generasjon TT fikk litt motstand etter kort tid på markedet, på grunn av en litt lei løfte-effekt i høye hastigheter. Det kunne føre til at hekken mistet veigrep i svinger, med katastrofale følger. Løsningen ble å endre hjulopphenget samt å sette en fast spoiler på hekken. Den nye TT har også hekkspoiler, men den dukker opp i hastigheter over 120 km/t og senker seg når man kommer under 80 km/t.

Toppversjonen av TT har 250 hk til rådighet, og quattro firehjulsdrift hjelper til med fremdriften. På glatte dager, altså halve året her i Norge, er nok quattro kjærkomment. Og lyden fra motoren er ikke til å ta feil av – ekte V6-toner. Det er en nytelse å dra den ut på gearene for å høre den flotte lyden ved høye turtall. Når man ikke er i humør til sportslig kjøring er TT også en veldig komfortabel og stillegående langturbil.

Omfattende bruk av aluminium i konstruksjonen har fått vekten ned bortimot 100 kilo, og vektfordelingen er bedre enn hos forgjengeren. Dette er gode nyheter for de som liker sportslige kjøreegenskaper, og nye TT skuffer ikke. Den kjennes lett og er forutsigbar i reaksjonene, noe som gjør det lett å plassere den gjennom svingene. Styringen er kjapp og direkte, men gir ikke mer enn nødvendig tilbakemlding om underlaget.

Audi har omdøpt DSG-gearkassa til S tronic, og den kan velges til både V6’ern og lillebror 2.0 TFSI. En aldeles herlig gearkasse, som gjør en flott jobb både i daglig by-bruk og under frisk landeveiskjøring. Når man trykker inn “S-for-Sport”-knappen er forskjellen absolutt merkbar. Med det avgiftsforslaget som ble lagt frem tidlig i oktober, vil faktisk TT med manuelt gear bli rundt 10.000 kroner dyrere enn med S tronic. Det skyldes at CO2-utslippet er lavere med S tronic enn med manuell kasse på denne modellen.

Som forventet er førermiljøet ryddig og komfortabelt. Alt sitter der det skal sitte – ratt, pedaler, gearspak, instrumentpanel og speil behøver ingen tilvenning, det er bare å følge intuisjonen. Baksetet i TT er som i andre små coupeer, alt for lite for voksne. Men baksete-ryggen kan felles ned slik at man har et 700 liter stort bagasjerom til rådighet.

Det er få tungtveiende innvendinger mot nye TT, den er en sjarmerende sports-coupé som det er lett å leve med. Noen vil kanskje synes at standardoppsettet er litt for mykt for en sportsbil, men da kan man alltids spesifisere Magnetic Ride selvjusterende støtdemper-system, pluss senket sportsunderstell.

 

Kort om bilen:
Audi TT 3.2 V6 quattro S tronic
Pris: kr. 702.900
Motor: 6-sylindret V-motor. 3189 ccm 184 kW (250 hk) v/6250 o/min 320 Nm v/2500 o/min
LxBxH: 418 x 184 x 135 cm
Akselavstand: 247 cm
Egenvekt m/fører: 1505 kg
Tillatt totalvekt: 1830 kg
Dekk: 245/40R18
Bagasjerom: 290 liter (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 5,7 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,94 l/mil
CO2-utslipp: 224 g/km

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: