Toyota Aygo: Aygo – alternativ til trikk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Aygo – alternativ til trikk
FØRSTEINNTRYKK: Når Aygo nå pakkes om er det ni år og 4673 biler siden Toyota lanserte den lille tassen som urbanistenes alternativ til trikken.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

I perioden har salget gått mye opp, og de siste årene litt ned. 2014 ser likevel ut til å bli det beste minibilåret i norsk bilhistorie, men det skyldes først og fremst hysteriet rundt elektriske VW e-Up.

Og kanskje trillingene Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo kan skape litt oppmerksomhet. Så langt ser det ut som om Toyota kommer til å satse mest på den sambygde bilen hvor hver at de tre produsentene har en tredels eierskap til småbilen, men hvor Toyota har stått bak det tyngste utviklingsarbeidet.

Egenart
Toyotaen er også den av de tre som har gått lengst i å gi bilen særpreg. Jeg har sagt noe om dette før, men når jeg ser Aygo rett inn i lyktene, minner den X-oppdelte fronten meg om snuta på min egen katt etter at den har vært hjemme alene i fem dager. Mal noen værhår på Aygo, og du skjønner at formgiveren må ha et nært forhold til kattedyr.

Men der slutter også likheten. Vill og uregjerlig passer dårlig på en bil med 1.0-liters motor, tre sylindere og 69 hk under panseret.

Jo, det er riktig at bilen også produseres med PSAs nye bensinmotor (tre sylindere og 1,2 liters motorvolum og 82 hk) som blant annet er å finne i Citroëns nye Cactus, men Toyota dropper denne i Norge.

Komfort for to
Med tanke på hva biler som Aygo normalt brukes til, holder det i massevis med 69 hk. Skal du absolutt bruke ekstra penger på bilen, så bruk heller pengene på automatisk clutch som i det minste gir en slags kvasi-automatikk som er til å leve med i mangel på ekte automatgir.

Med lengde på 3,45 meter har Aygo knapt vokst i lengden sammenlignet med forgjengeren. Det betyr at Toyota mener bilen er stor nok, og det er den for de to som sitter foran. Baksetet egner seg uansett best til bagasje.

I likhet med de to andre i trillingfamilien byr Aygo på enkel transport. Det meste av fjaset mange biler leveres med er skrellet bort, men du har likevel utstyr som ryggekamera, navi (om du betaler for det) og - ikke minst - oppkobling som via telefonen linker deg til resten av verden.

Hva du IKKE får er avanserte førerstøttesystemer som nødbrems a la VW Up, det blinker ikke i speilet om noen skulle dukke opp i blindsonen, og bilen vekker deg ikke om du skulle sovne bak rattet.

Vi oppdaterer saken når vi har tilbragt mer tid bak rattet.

FAKTA Toyota Aygo 1,0 bensin

Motor:

3 syl/bensinmotor, 998 ccm.

Effekt:

51 kW/69 hk v/6000 o/min.

Dreiemoment:

95 Nm v/4300 o/min.

LxBxH:

346/162/146 cm.

Akselavstand:

234 cm.

Egenvekt:

840 kg.

Bagasjerom:

168 l.

0-100 km/t:

14,2 sek.

Toppfart:

160 km/t.

EU snittforbruk:

0,42 l/mil.

CO2-utslipp:

97 g/km.

Pris:

Fra kr. 139.500.

Denne bil:

Kr. 176.900.

Konkurrenter: VW Up, Skoda Citigo, Kia Picanto, Mitsubishi Spacestar, Hyundai i10, Citroën C1, Fiat 500, Fiat Panda, Peugeot 108 og Opel Adam som de viktigste.

 

+ Kjekk småbil. Blir lagt merke til.

- Ikke spesielt rimelig, ordinær å kjøre.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: