Mercedes-Benz : Eventyrlig for Mercedes i USA - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Eventyrlig for Mercedes i USA
Mercedes-Benz klarte også i 2015 å kjøre fra BMW og Lexus i et 17,5 millioner stort USA-bilmarked.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Du stusser kanskje over hvorfor Daimler velger å legge presentasjonen av årets viktigste nyhet fra Mercedes-Benz til Detroit, en av USAs sureste og tristeste byer vinterstid?

Forklaringen er såre enkel. Ikke bare er USA et særs viktig marked for Mercedes, de ble også i 2015 det største premium-merket ved å holde BMW og Lexus på grei avstand. Dessuten er E-klasse den nest mest foretrukne premium familiebilen etter Lexus ES.

Etter et eventyrlig 17,5 millioners 2015-bilsalg (+5,7 % fra 2014) hvor nesten alle piler peker oppover, er det likevel for tiden svarte skyer på den amerikanske bilhimmelen. Salget av personbiler faller – med bensinprisen.

Den lave bensinprisen, 5,70 kroner/liter i gjennomsnitt i høst ifølge globalpetrolprices.com, forklarer hvorfor amerikanerne igjen kjøper store pickup-trucker og SUV-er og såkalte crossover-modeller framfor mellomstore/kompakte og små personbiler.

Ifølge tall som Automotive News har bearbeidet fra Automotive News Data Center, økte salget av nevnte biltyper med 13 prosent i fjor samtidig som salget av personbiler falt med 2,3 prosent. Mot slutten av året var differansen enda større.

Populær
Og til de mellomstore premium familiebilene hører Mercedes E-klasse, en bilklasse hvor salget var ned 6,8 prosent.

Etter redesignet i 2009 inntok E-klasse posisjonen som klasseleder fra 2010 til 2012 og nådde salgstoppen i USA på 69.803 biler i 2013. Men da hadde Lexus ES allerede kjørt forbi som klasseleder og har vært det siden.

Men det er alltid muligheter til å vokse. Daimler-sjef Dieter Zetsche var i forkant av Detroit-showets åpning meget klar på at Mercedes har som mål å gjenerobre tetposisjonen med nye E-klasse.

Til Automotive News sa Zetsche søndag kveld «…det er et stort marked, det vil alltid være muligheter til å øke markedsandelen, og jeg er ganske sikker på at det vil bli resultatet for denne bilen».

Av «premium»-aktørene i USA vokste Lexus, Audi, Infiniti, Land Rover, Volvo, Porsche og Tesla som vokste mer enn markedet i fjor.

I Audis vekst, også i desember, ligger at premium-merket til Volkswagen så langt ikke har tatt skade av VWs dieselskandale som sendte salget av bilmerket VW ned 4,8 prosent i 2015 og 9,1 prosent isolert til desember.

Lexus er på full fart tilbake mot tetposisjon etter krisen i slutten av forrige tiår. Eksempelvis lå BMW 28.349 biler foran Lexus i 2014. Forspranget skrumpet inn til 1422 biler i fjor.

For noen tiår siden var luksus for mange i USA ensbetydende med Cadillac og Lincoln. Lincoln er fullstendig frakjørt av både de tyske og japanske premium-merkene, mens Cadillac biter seg fast og konkurrerer med Hondas Acura om femteplassen.

Slik gikk det for premium-merkene i USA i fjor:

Merke

Ant.

Diff.

1. Mercedes-Benz

372.977

+4,7 %

2. BMW

346.023

+1,9 %

3. Lexus (Toyota)

344.601

10,7 %

4. Audi (VW)

202.202

+11,1

5. Acura (Honda)

177.165

+5,6 %

6. Cadillac (GM)

175.267

+2,6 %

7. Infiniti (Nissan)

133.498

+13,8 %

8. Lincoln (Ford)

101.227

+7,1 %

9. Land Rover

70.582

+37,1 %

10. Volvo

70.047

+24,3

11. Mini

58.514

+4,3 %

12. Porsche

51.756

+10,1 %

13. Tesla

22.800

+26,7 %

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: