Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai RN30 Concept

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Hyundai i20 WRC 2017

Konsept og ny rallybil

Hyundai viser en racerigget bil basert på nye i30. På standen står også neste års rallybil som viser at vi har mye å glede oss når neste WRC-sesong sparkes i gang i Monte Carlo i januar.

Publisert Sist oppdatert

RN30 er navnet på konseptbilen som har en toliters turbomotor med hele 380 hester under panseret. Bilen er utviklet i Korea i tett samarbeid med Hyundai Motorsport – divisjonen som bygger og drifter WRC-bilene.

Konseptbilen presenteres under merkenavnet «N» som skal komme med en serie sportslige biler i årene fremover.

Racing-teknologi
Den har en våtclutch DCT girkasse og firehjulsdrift for å få kreftene effektivt ned i asfalten. Eksosanlegget er elektronisk variabelt for å gi vellyd under akselerasjon og aktiv kjøring.

En elektronisk differensialbrems, eLSD, sikrer at hvert hjul får riktig moment for raskest mulig akselerasjon og effektiv kurvekjøring.

Vekt-optimalisert
I samarbeid med BASF har Hyundai utviklet en ny type plast for å holde vekten så lav som mulig – uten at det går på bekostning av sikkerhet og stabilitet. Det nye materialet skal ifølge Hyundai være mer miljøvennlig enn standard polymer som er mest utbredt i bilindustrien.

Innendørs har man fjernet alle overflødige komponenter, mens en del tyngre deler er flyttet ned i bilen for å senke bilens tyngdepunkt. Også setene er senket for å oppnå en perfekt kjøremaskin.

Lavere og bredere
Sammenlignet med en vanlig i30 er RN30 senket med hele 84 mm mens bredden er økt med 30 mm.

Aerodynamiske hjelpemidler som store luftinntak, sideskjørt og en gedigen hekkspoiler montert over bakluka sørger for å «klistre» bilen til asfalten samtidig som det gir den et ekstremt utseende.

Bilen har 19-tommers felger og to midtmonterte keramiske hvite eksosrør.

Førerorientert
I tett samarbeid med ingeniørene i Hyundai Motorsport har man utviklet et interiør hvor sjåføren kan konsentrere seg om bilen og veien. Et racingsete med 6-punkts belter og integrert veltebur styrker karosseriet og beskytter sjåføren i alle situasjoner.

På innsiden av A-stolpen, samt på haifinne-antennen, finnes kameraer slik at sjåføren kan gjøre videoopptak av sin egen kjøring.

Sammen med konseptbilen viser Hyundai sin nye i20 WRC som skal delta i neste års Rally-VM hvor reglene endres til fordel for biler med et mer dramatisk utseende og kraftigere motorer.

I Paris står også en forsmak på hvordan Citroëns nye utfordrer i WRC vil se ut, og dette ser meget lovende ut for sporten.

Powered by Labrador CMS