![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||
![]() "Subaru Global Platform" heter den, og har tatt over fem år å utvikle. Nå er den klar til å danne utgangspunktet for alle modeller fra den japanske produsenten i mange år fremover. Plattformen møter allerede i dag krav som ventes å komme fram til 2025. Men om noen skulle være i tvil: Nye Impreza, som er den første modellen på den nye plattformen, er tro mot Subarus tre "grunnpilarer"; 4WD, Boxermotor og sikkerhetssystemet Eye Sight. Fleksibilitet Ifølge manager body structure design hos Subaru, Atsushi Nakashima, vil boxermotoren være utgangspunktet også for hybrid-versjonen. Og den vil selvfølgelig ha 4WD. Under en presentasjon for en gruppe journalister i Shizuoka i Japan nylig, la Nakashima fram denne planen for nye modeller og innfasing av drivlinjer i årene fremover: Ny fra bunnen For det har kostet den japanske bilprodusenten å utvikle nye Impreza, som er den første nye bilen bygget på den globale plattformen. Rundt 1 milliard dollar, blir det antydet. For de pengene har Subarus ingeniører i praksis endret det meste fra dagens modeller: Karosseriet er 70 til 100 prosent stivere og tyngdepunktet er senket med 0,5 cm. Krengning er redusert med 50 prosent. Fjæringen er forbedret. Det samme er styringen. At alle disse endringene er målbare, er det liten tvil om. Men er de også merkbare bak rattet? Etter noen timer i både dagens modell og i en mer eller mindre kamuflert utgave av nye Impreza på lukkede veier utenfor Tokyo, er det ingen tvil. Forbedringene er åpenbare. Ujevnheter i underlaget absorberes merkbart bedre. Styreresponsen er mer direkte og bilen krenger mindre. Det er lettere å opprettholde kontrollen ved raske unnamanøver. Støynivået fra både motor og dekk er lavere. Nytt sikkerhets-nivå Økt sikkerhet, særlig den passive delen, er naturligvis vanskelig å erfare på en bane hvor målet er å komme uskadd gjennom dagen. At bremsene er vesentlig forbedret, var imidlertid ikke vanskelig å avdekke. Du kan lese mer om Subarus globale plattform i neste utgave av Bladet Bil.
annonse
|
||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||