Lotus : Fremdeles mer krutt i Exige - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Fremdeles mer krutt i Exige
«En ny uke, en ny ekstrem Lotus» var det noen som skrev sist de bygde en spesialmodell. Det var ikke lenge siden. Dette er noe tradisjonsfabrikken i Norfolk virkelig kan.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Dagens «variasjoner over et tema» heter Exige Cup 430. Slik Lotus liker å formulere det: «Dette er den mest ekstreme (fyll inn modellnavnet selv) noensinne».

Det verste er at de har jo alltid rett. Hver gang klarer de å hente noe ekstra saft ut av en kjent pakke, eller senke vekten med enda noen kilo. I bildegalleriet ser du årets nyheter – jeg ser ikke bort fra at det kommer fler innen årets utløp.

Den siste ekstreme derfra var Elise Cup 260. Den kom i oktober, men jeg hoppet nok over den på disse sidene. Før det kom de med Exige Cup 380 i juli, jeg er ikke helt sikker på at vi fortalte om den heller.

Men Evora GT430 fikk litt oppmerksomhet, spesielt siden det var den første nye Lotus-varianten etter at kineserne overtok.

Den er også relevant i forhold Exige Cup 430, for her snakker vi om en LE380 som er utstyrt med den samme 3,5-liters V6-motoren som du finner i LEGT430, men koblet til en sekstrinns manuell kasse.

Du gjettet kanskje at 430-betegnelsen har noe med effekt å gjøre? Ganske riktig, 55 hester mer enn i forgjengeren gir 430. Føy også til 440 Nm.

Med en vekt på litt over 1050 kg gir det mer enn 400 hester per tonn. Livlig heter det!

De forteller i hvert fall om 3,3 til 100 og 290 på toppen.

Og apropos vekt – ikke bare er det tatt gode grep for å senke vekten, selv om det bare er 50 gram her, og halvannen kilo der (1 kg på alu-diffuseren foran, eller hele 10 kg på titan-potta – slikt koster penger!), men det er også gjort masse med aerodynamikken.

Resultatet, blant annet av den nye, massive hekkespoileren som bare øker marktrykket uten å øke luftmotstanden (sier Lotus), er i hvert fall et marktrykk på 220 kg nær toppfarten. 

Aerodynamikerne har justert marktrykket slik at mer enn tidligere blir lagt på forhjulene. Tidligere var det 36 % av totalen som forhjulene fikk glede av, nå er det 45 %. En skarpere styre-reaksjon er blant resultatene.

Hvis dette høres racing ut, får du garantert den følelsen bak rattet også, selv før motoren er fyrt opp.

Lettvekts-interiøret taler sitt klare språk. At du kan velge bort airbags på spekk-settet og derved spare ytterligere 3 kg, er også en indikasjon på ganske hardcore, og når du ser de seks posisjonene på bryteren for den variable traksjonskontrollen – fra 1 til 12 % slipp – vet du at dette er alvor.

 Du vet det når sjekken skrives ut også: litt under 130.000 euro.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: