-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Volkswagen størst igjen
Foreløpige opptellinger viser at Volkswagen Group er verdens største bilkonsern når salgstallene summeres. Men det er meget tett i toppen.
Volkswagen har reist seg etter dieselskandalen, og foreløpige tall som Focus2move.com www.focus2move.com har samlet inn tyder på at de i år er størst med 10,413 millioner biler fordelt på alle sine merker.
Det har vært tett mellom VW og Toyota i årevis, men informasjonen vi besitter nå tyder på at Toyota endte året på 10,163 millioner, cirka 250.000 bak VW.
Og så har de to i toppen fått en ny utfordrer – etter å ha «slukt» Mitsubishi er nemlig Renault Nissan Alliansen oppe på 10,117 millioner.
General Motors, som har kvittet seg med Opel / Vauxhall, ramler nå fra fjerde- til femteplass, og det betyr at Hyundai-konsernet avanserer fra fjorårets femte- og opp til fjerdeplass – og det på tross av meget negativ salgsutvikling for både Hyundai og Kia.
Merkefordelt
Når det gjelder rangering av bilmerker er situasjonen en helt annen. VW Gruppen har jo volummerker som Audi, Skoda og Seat under sin paraply, mens Toyota i hovedsak selger biler med egen logo (pluss Lexus, Daihatsu og Hino).
Toyota er verdens mest solgte bilmerke i 2017 som de har vært i en årrekke. Og avstanden til nummer to er solid – Toyota endte på 8,7 millioner mens Volkswagen solgte 6,8 millioner.
På de neste plassene følger Ford med 6,1 millioner, Honda (5,16 millioner) og Nissan (5,14 millioner).
Mercedes ser ut til å ha knust sine erkerivaler i premium-segmentet. Etter en økning på ti prosent fra foregående år, ender de på 10. plass totalt med 2,55 millioner biler.
Peugeot kiler seg inn på ellevte plass, mens BMW og Audi følger på de neste plassene med henholdsvis 2,07 og 1,87 millioner biler.
Focus2move www.focus2move.com anslår det globale bilmarkedet i 2017 til 94,5 millioner biler, opp 2,2 prosent fra 2016.