-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kinesisk Detroit-veteran
Ganske dristig av en kinesisk bilprodusent med modell-navnet Trumpchi i porteføljen å forsøke seg på et import-fremstøt i dagens politiske og lett proteksjonistiske USA-miljø.
Jeg lurer vel egentlig også på om det var med vilje GAC ble plassert rett vis a vis standen til GMC på bilutstillingen i Detroit. Symbolsk viser den jo at det er bare en bokstavs forskjell på en av de største i det ene store landet, og en av de største i det andre store landet.
For GAC er stor. Som en del av Guangzhou Automobile Group Co ligger de vel nå på femteplass blant Kinas personbilprodusenter. Ta med busser og tungt og de er enda mye større.
For ordens skyld: Guangzhou er dagens navn på det som het Canton i gamle dager – kanskje enklere å plassere det da?
GAC alene solgte litt over en halv million biler i fjor – opp nesten 40 % fra 2016. De bygde en periode også en «oppvarmet» utgave av Saab 9-5, men nå er det egne produkter de satser på. Tre av dem hadde de med til Detroit.
Trumpchi
GA4 er en middelklassemodell med 1,3- eller 1,5-liters motor. GA8 er på BMW 5-Serie størrelse, med toliters turbo-bensin og seks-trinns automat. Ingen av dem imponerte de fremmøtte med hensyn til interiør-kvalitet.
Her kan du se hva de viste på fjorårets utstilling – inkludert Trumpchi
Den tredje modellen deres er GS8, en syv-seters premium (?) SUV, men den er foreløpig bare for hjemmemarkedet, der den selges med Trumpchi-navnet.
GAC er åpenbart ganske seriøse når det gjelder USA. Dette er fjerde gang de stiller ut der, de har allerede et R&D senter i Silicon Valley.
Da de avduket årets biler hadde de med seg Rick Snyder, guvernør i Michigan, på podiet. Åpenbart fordi GAC skal bygge et nytt teknisk senter i nærheten av Detroit.
Zhang Fan, GAC-sjefen sier han skal være på plass på markedet i USA i 2020, først med en bensindrevet SUV. Den neste blir en batteri-SUV i 2021. Og til Detroit News sa han at han regnet med 100.000 biler per år etter de første introduksjonsårene. Etter det ville han vurdere en fabrikk i USA, sa han.
Guangzhou har samarbeidet med både Toyota og Honda hjemme i Kina og har helt sikkert lært meget av dem.
Men nå er den tetteste samarbeidspartneren Chrysler-Fiat, og Zhang antydet at han regnet med å kunne bruke deler av deres markedskrefter for å få en kickstart på det amerikanske markedet. Det var åpenbart ingen fra FCA som hadde tenkt seg det.
Konsept
Men uansett vil de slippe å selge Ensprit – årets konseptbil fra GAC. (Har de ikke brukt det navnet før?) Den er overhodet ikke tenkt for produksjon eller salg, verken hjemme eller i USA.
En ganske underlig sak, definitivt SUV-formet, på Kuga-størrelse, og grunnen til at den så såpass rar ut – at liksom ikkeno stemte – var at den var helt uten sideruter.
Ingen der inne behøvde nemlig å se ut, for rutene var erstattet med skjermer som blant annet benytter seg av VR, men som også kan gjengi klare bilder av akkurat det samme du ville sett ut av ruta!
Men når man ser en hel bil uten antydning av ruter på siden, blir det helt galt. Lysåpninger er liksom noe av det som definerer «bil». Kanskje hadde det gått an å venne seg til noe slikt, men ikke så fort. Derfor var det vanskelig å finne andre positive elementer også.
Induksjon
Dessuten har den sommerfuglvinge-dører som er veldig godt egnet for å samle et nysgjerrig publikum, men ikke særlig brukbart for noe som helst annet.
Denne var helelektrisk – akkurat som ventet. Firehjulsdrevet, motorer rund baut på til sammen 240 hk og et 71 kWh batteri med 600 km rekkevidde. Den er bygget for trådløs lading, og i løpet av 10 minutter har du nok drivstoff til å rekke 400 km videre.
Kanskje ikke utstillingens største hit?
Men det er verdt å minne amerikanerne, som er skeptiske til kinesisk bilproduksjon, om at både Volvo S60 og Cadillac CT6 bygges i Kina.