Aston Martin DB5 i Goldfinger
Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 i Goldfinger
Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 i Goldfinger
Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 i Goldfinger
Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 i Goldfinger
Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 i Goldfinger
Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 i Goldfinger
Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Innebygde maskingpistoler i lyktene - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Ikke det mest ryddige bagasjerommet - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Pop-up pansret plate - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Roterende nummerskilt - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Avansert navigasjon - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Effektiv dekkutter - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Mobiltelefon anno 1964 - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Byterpanel - Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Foto: RM Sotheby
Aston Martin DB5 original fimbil for Goldfinger
Foto: RM Sotheby

Aston Martin bygger splitter ny klassiker

Du skal være ekstremt betatt av James Bond og Aston Martin for å slå til på dette tilbudet. Likevel er jeg ikke det minste i tvil om at de de eksklusive eksemplarene vil gå raskt unna. For alt jeg vet, er de allerede lovet bort.

Publisert Sist oppdatert

For oss som har levd en stund er vel dette den mest legendariske 007-bilen – en Aston Martin DB5 som første gang dukket opp i filmen Goldfinger med Sean Connery i hovedrollen i 1964.

Det ble bygget noen eksemplarer til filminnspillingen, og da en av disse dukket opp på auksjon i 2010 ble den solgt for nesten tre millioner. Pund!

Da er det kanskje ikke så rart at Aston Martin i samarbeid med filmselskapet EON Production finner det interessant å bygge det de kaller en continuation-serie. Altså splitter nye DB5-biler, produsert etter den originale oppskriften.

25 slike biler skal nå bygges, men de kan ikke registreres – de skal nemlig utstyres med flesteparten av de gadgets som gjorde Bond uovervinnelig. Skjønt maskinpistolene innebygget i lyktene blir neppe operative.

Men den roterende skiltplaten med tre alternative nummer får du med. Den samme gjelder den spesielle senterkonsollen som kan styre røykbomber, oljeutslipp, og en skuddsikker skjerm over koffertlokket.

Katapultsetet Bond hadde i sin utgave er det vanskelig å forestille seg blir med over til replikaen, den må nok greie seg med den røde utløserknappen gjemt i girkulen – skjønt man skal aldri si aldri.

Filmbilen hadde roterende kniver som kunne skjære opp dekkene til rivaler, og et navigasjonsanlegg som må ha blitt oppfattet som science fiction på midten av 60-tallet. Det samme gjelder telefonen som er skjult i dørpanelet på passasjersiden. Med ledningssnurr.

Vi får regne med at motoren er den samme som i originalen – en 4-liters rekkesekser med 282 hestekrefter med toppfart på 238 km/t og som gjorde 0-100 på svimlende 7,1 sekunder.

Aston Martin forlanger 2,75 millioner pund (ca. 30 millioner kroner) pluss avgifter for hver av de 25 replikaene. Som altså ikke kan brukes på vei. Da er sjansen stor for at de blir stående som trofeer i private, lukkede samlinger. Hvis det er utenfor rekkevidde, finner du en "litt" rimeligere løsning hos Lego.

Powered by Labrador CMS