BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang
BYD Tang

Spennende el-SUV fra BYD

Skepsisen var stor da de første japanske biler gjorde sin entre på 60-tallet og ikke mindre da de første koreanerne dukket opp 20 år senere. Nå står kinesiske produsenter i kø – det er bare å venne seg til tanken.

Publisert Sist oppdatert

RSA og BYD har i dag vist frem nye BYD Tang EV på et arrangement i Oslo for å markere starten på en europeisk introduksjon av firehjulstrekkeren BYD Tang.

Lanseringen representerer et stort steg for den kinesiske produsenten som satser for å få et fotfeste i en bransje med tøff konkurranse.

Med kombinasjonen av moderne design og state-of-the-art-teknologi kombinert konkurransedyktige spesifikasjoner, ønsker BYD raskt å posisjonere seg for en europeisk ekspansjon.

BYD er også svært fornøyd med å annonsere at RSA blir importør med ansvar for salg, service- og delehåndtering for elektriske yrkesbiler fra BYD med et sortiment som strekker seg fra elektriske eTP3, 7,5tonns varebil og 19tonns lastebil til terminaltraktor.

Les også: Kinesisk designperle skal til Europa

Med 100 % utslippsfrie, full-elektriske busser har BYD allerede blitt et kjent merkenavn for elektrisk persontransport i Skandinavia og Europa. Vi har mange av dem i Oslo og omegn.

Gjennom sine over 80 år har RSA gjentatte ganger bevist at de kan støtte og bygge opp merkevarer i Norge og Norden. RSA har allerede etablert et forhandlernettverk med 20 strategiske punkter for å håndtere både personbil og kommersielle kjøretøy fra BYD.

RSA har også bygget opp et solid rykte på ettermarkeds-tjenester og delehåndtering med høy servicegrad.

– Vi er utrolig glade for å lansere Tang EV i Norge, sier Isbrand Ho, Managing Director, BYD Europe.

– Vår nye SUV er et uttrykk av kinesisk kultur og kompetanse på batterielektriske kjøretøy. Vi ser frem til et langt og suksessfylt samarbeid med RSA, fortsetter han – Sammen er vi overbeviste om at kundene vil se styrken i vårt kombinerte produkt- og servicetilbud.

– Vi deler Isbrand sin entusiasme for denne fantastiske nye SUV-en og lanseringen på det norske markedet, sier Frank Dunvold, adm. direktør i RSA, – og vi er stolte av å ha merkevaren BYD i vår portefølje av ledende bil- og varebilmerker.

– Vi er sikre på at Tang EV sine spesifikasjoner appellerer til krevende og erfarne elbil-kunder i Norge.

BYD Tang EV firehjulstrekk

  • Rekkevidde: 500km (NEDC)
  • Aks. 0-100km/t: 4.6 sekunder
  • Ladetid: 30-min fra 30% til 80%
  • Firehjulstrekk med 2 kjøremoduser

Et batteri på > 82,8 kWt sørger for en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,6 sekunder og 500 km rekkevidde. Disse ytelsene vil oppgraderes ytterligere når 2020-modellen av Tang EV utstyres med BYD sitt nye Blade Battery.

En hurtiglading på kun 30 minutter vil øke rekkevidde fra 30% til 80%.

Tang EV kommer med BYD sitt nye Battery Thermal Management System, som skal garantere optimale batteriytelser uavhengig av klima, og som sørger for lang batterilevetid.

Etter flere års utvikling lanserte BYD sitt Blade Battery tidligere i år. Dette markerer et fundamentalt steg når det gjelder ytelser, og også sikkerhetsaspektet for en hel elbil-bransje.

BYD Tang EV er spekket med høyteknologisk utstyr, som for eksempel 360º parkeringskamera, fjernstyrt parkering/kjøring via nøkkel (keyless entry og start), og trådløs lading for mobile enheter.

Sikkerhet er også i høysete gjennom hele designprosessen, Tang EV har hele 15 aktive og passive sikkerhetssystemer som for eksempel nivå 2 ADAS-systemer (Advanced Driver Assistance System).

Dette inkluderer blant annet Adaptive Cruise Control, blindsonevarsling, filskiftevarsling, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems.

SUV-en Tang EV har klasseledende komfort; elektriske justerbare forseter som er både ventilerte og oppvarmede, med minnefunksjon.

Et stort panoramaglasstak sørger for mye naturlig lys i kupeen. LED-belysning som kan justeres i 31 forskjellige fargetoner sørger for behagelig belysning når mørket senker seg.

Produksjonen av BYD Tang EV med europeiske spesifikasjoner starter i november 2020, med levering til kunde i januar 2021. En bil med meget høyt utstyrsnivå er priset til cirka 600.000 kroner.

Powered by Labrador CMS