Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)
Polestar 2. (Foto: Øivind Skar)

Tesla-killer Polestar 2 er her i august, men hvor lett blir den å få tak i?

I august er Polestar 2 her. Den svensk-kinesiske elbilen med Volvo XC40 i bunnen fyller det meste av bruksfunksjonsgapet mellom elbiler og fossilbiler.

Publisert Sist oppdatert

Polestar 2 er halvbroren til Volvo XC40 med potensiale til å bli en ny elektrisk folkebil slik Nissan Leaf ble i 2018, Tesla Model 3 i fjor og Audi e-tron ligger an til i år om ikke VW ID.3 utpå høsten dytter den ned fra øverste pallplass.

Hvorfor de vant og stadig vinner? Fordi vinnerkortet ofte ikke inneholder mer kompliserte elementer enn kombinasjonen av bra merkevare og god tilgjengelighet. Ser varen i tillegg bra ut og er godt priset, handler det bare om å ordne køen.

Se hva Volkswagen har fått til med aldrende e-Golf VII.

Dette er Polestar 2:

  • 4,61 meter lang kombibil.
  • Koster 469.000 kroner levert kunde.
  • 408 hk/660 Nm i moment.
  • 0-100 km på 4,7 sekunder.
  • Firehjulsdrift.
  • Drøyt 400 km rekkevidde (78 kWt batteripakke).
  • 150 kW DC ladefart.
  • CCS ladeteknologi.
  • Kombi med stor bakluke.
  • Alltid online med Android Automotive.
  • Full Google assistent-pakke, bare å laste ned appene du bruker hjemme.
  • Tre års oppkobling i bilprisen.
  • Kan trekke tilhenger inntil 1500 kg.
  • Volvo XC40 i bunnen.
  • Polestar har hovedkontor i Göteborg.
  • Bilen er tvers gjennom et svensk-utviklet produkt.
  • Produseres parallelt med elektriske XC40 i Kina.
  • Premium opplevelse.

Er det noe som mangler? Ikke det jeg kommer på. Legg på 50.000 kroner, så utstyrer Polestar kombibilen med kule og gule Brembo bremser, gule setebelter, justerbare dempere fra Öhlins og smidde 20 tommer store felger.

Noen Ikea-katalogtykk tilvalgsliste finnes ikke. Det er allerede i bilen. Performance-pakken øker ikke effekten, den bare forbedrer opplevelsen av de ytelsene som allerede er der.

BMW-paralleller
Thomas Ingenlath, Volvos tidligere designsjef som nå leder Polestar, trekker paralleller til BMW når har beskriver tankesettet bak kjøreopplevelse og komfort, og at Performace-pakken henter inspirasjon fra BMWs M-modeller.

Jeg nevner Volvo og Göteborg, men er ikke Polestar en kinesisk bil? Jo, akkurat like kinesiak som Apples telefoner. Polestar holder til i Göteborg, bilene deres utvikles der med basis i Volvos modeller og Volvos teknologi, 70 prosent av komponentene har Polestar 2 til felles med den batterielektriske versjonen av Volvo XC40 hvilket betyr samme plattform, samme batteri, samme elmotorer og samme ytelser.

Om det meste under metallhuden er likt, vil alt du ser være forskjellig, men det har likevel noe Volvo-gjenkjennelig over seg. Der Polestar 2 er kombi, lavere og lengre, er XC40 SUV, kortere og høyere. Dette naturligvis for ikke å konkurrere direkte mot hverandre.

Starter med tilstedeværelse
Som Tesla startes ikke Polestar 2 med nøkkel eller startknapp. Det holder å ha nøkkelen i lommen, sette seg inn i bilen, legge inn Drive og ta i vei. Girvelgeren er naturligvis ikke i Orrefors-krystall, men åpen med merkets stjerneinspirerte logo midt i.

Et par detaljer vekker oppsikt: Jeg nevnte de gule setebeltene, legg så til rammeløse utvendige speil. Nok en praktisk detalj har Polestar hentet fra Tesla: oppbevaringsrommet foran til ladekabler og annet som slenger løst i bilen.

På direkte spørsmål fra BilNorge om konkurrenter sier Ingenlath at Polestar ikke jakter Tesla Model 3-serie-eiere, men heller eiere av familiekompakte premium fossilbiler.

Billigst
Volvo XC40 koster 34.000 kroner mer enn Polestar 2. Tesla Model 3 med Long Range batteripakke befinner seg mellom de to.

Et par timer bak rattet gir bare et førsteinntrykk, men det er ingen tvil om at dette er premium på linje med Volvo, å oppholde seg inne i bilen gir god følelse, det er god plass foran, god beinplass i baksetet, men snau takhøyde.

Polestars utfordring med Polestar 2 ligger i at bilen henvender seg til så mange, men vil i fysisk forstand være tilgjengelig for få på grunn av merkets ganske eksklusive distribusjonsapparat med lokasjoner – Polestar Space – foreløpig kun i de fire største byene.

Vanskelig tilgjengelig
Vel, enn så lenge er Polestar bare i Oslo sentrum, men tilsvarende Space blir i løpet av året å finne i Stavanger, Bergen og Trondheim med pop-up Space i de samme byene inntil faste fasiliteter er på plass.

Deler av Volvos norske organisasjon tar seg av service og vedlikehold.

Det er ingen hemmelighet at merkets neste modell, Polestar 3, blir større, og selvfølgelig elektrisk. Men den kommer ikke neste år.

Thomas Ingenlath presiserer at 2021 blir det store lanseringsåret for Polestar 2, at man begynner med den mest påkostede modell-pakken, og at den blir bygd nedover med enda mer folkelige utgaver, uten at han antyder annet enn av internasjonalt vil det være et prissprang på 20.000 dollar fra topp til bunn for Polestar 2.

Polestar 2Volvo XC40Tesla Model 3
Launch EditionP8 AWD RechargeLong Range AWD
Motor 1 (foran)204 hk/330 Nm204 hk/330 Nm211 hk
Motor 2 (bak)204 hk/330 Nm204 hk/330 Nm265 hk
Sum effekt/moment408 hk/660 Nm408 hk/660 Nm346 hk/527 Nm
Drivlinje:1A/firehjulsdrift1A/firehjulsdrift1A/firehjulsdrift
0-100 km/t:4,7 sek4,9 sek4,6 sek
Toppfart:205 km/t180 km/t233 km/t
Batteri:78 kWt78 kWt65 kWt
Energiforbruk: 15,6 kWt/100 km18,8 kWt/100 km16,0 kWt/100 km
Rekkevidde:470 km400 km560 km
Ladefart DC/AC:150 kW/150 kW/200 kW/11 kW
Mål LxBxH:461/186/148 cm443/186/165 cm469/185/144 cm
Akselavstand:274 cm270 cm288 cm
Bakkeklaring:15,1 cm17,5 cm14,0 cm
Bagasjerom:440 - 1095 liter413 - 1342 liter542 liter
Egenvekt:2198 kg2150 kg1931 kg
Batterivekt:500 kg500 kgn/a
Tilhengervekt:1500 kg1500 kg910 kg
Euro NCAPIkke testetIkke testet5 stjerner (2019)
Garanti: 5 år/100.000 km5 år/100.000 km5år/100.000 km
Batterigaranti8 år/150.000 km8 år/150.000 km8 år/192.000 km
Miljøklasse:AAA
Pris:Kr. 456.000Kr. 490.000Kr. 484.900
Kilde: OFV/produsentene
Powered by Labrador CMS