-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Touchless Touchskjerm
Egentlig har vel utviklingen av berøringsløse kontakter pågått lenge. Men pandemien satte fart i arbeidet med å fjerne enda en mulig smittekilde.

Å bruke håndbevegelser for å få utført et eller annet er i seg selv ikke nytt.
Flere bilmodeller har vært utstyrt med gest-kommando, der du kanskje hytter med høyre neve for å bytte kanal på radioen, eller no’.
Men dette er noe annet. Her snakker vi om en berøringsskjerm, som du er vant til, med felter som lar deg hente opp navigasjon eller velge radiokanaler eller innstille elementer i bilen.
Og så trykker du på ønsket felt, men du trykket ikke. Du trykker i løste luften, men dingsen oppdager hva du hadde tenkt å trykke på.
«Air Button» – luft-kontakt kaller Jaguar Land Rover sitt system, som de utvikler sammen med universitetet i Cambridge som en del av jobben med deres Destination Zero.
De snakker om prediktiv berøring, med andre ord: sensorer og kunstig intelligens bestemmer seg for hvor du har bestemt deg for å sette fingeren.
Systemet leser bevegelsene dine og følger øyet og har dannet seg et inntrykk av mønsteret ditt før det reagerer.
«Men det er ikke bare redusert smittefare ved at man unngår patogen-infiserte overflater som er poenget her», sier Lee Skrypchuk – han jobber med HMI hos Jaguar Land Rover. «Sikkerheten bedres fordi du bruker mindre tid på å se på skjermen», la han til.
Det er ikke sagt noe om når systemet er på plass i bilene, men på andre områder er såkalt «mid-air haptics» allerede en del av virkeligheten.
Tenk deg en stor bestillingsskjerm i en burger-bule. Men i tillegg til den har man nå et sett med ultralyd-transmittere som modulerer ultralyd-bølgene slik at de gir den en følelse av at du berører dem med deler av kroppen din som ikke er hårete.
Kanskje en finger.
Så fekter du i løse luften for å bestille cheese-burgeren og colaen din – uten egentlig å ha berørt noe.
Spør du meg, så vil jeg heller ha en vanlig bryter, med et positivt klikk – selv om jeg må vaske henda etterpå.