-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Oppdatert Panamera
Porsche foretar en midtlivs oppdatering av Panamera-familien. En helt ny hybridvariant er trolig det mest interessante for Norge.
«Kjøregleden til en sportsbil kombinert med komforten man finner i eksklusive limousiner» er essensen av hva Porsche hadde som mål med oppdateringen av Panamera, fire år etter at generasjon to så dagens lys. Vi får anta at de har lykkes.
Toppmodellen blir som tidligere Panamera Turbo S, sterkere enn noensinne. Mens de hittil har levert ladbare hybrider i to styrkegrader, snakkes det nå om kun én, og den er posisjonert mellom de to forgjengerne.
Men la oss starte med Turbo S som får en effekt på hele 630 hestekrefter og et dreiemoment på 820 Newtonmeter. Det representerer økninger på henholdsvis 80 hk og 50 Nm og resulterer i en akstid på kjappe 3,1 sekunder.
Den velkjente V8 bi-turbomotoren er overhalet for å gi bilen en potensiell toppfart på hele 315 km/t. Og for å sikre trygg bruk av kreftene er både luftfjæring og stabilitetssystem grundig gjennomgått og perfeksjonert.
Bilen har allerede vist hva den er god for ved å sette ny rekord på Nordsløyfa.
Selv om Turbo S er den mest muskuløse, er Panamera GTS entusiastmodellen fremfor noen. Med 480 hester og et dreiemoment på 620 Newtonmeter har også den fått spisset sine ytelser sammenlignet med forgjengeren.
Effekten øker etter hvert som turtallet stiger for å gi en ekte sportsbil-opplevelse. Porsche understreker dette med å fremheve den herlige V8-lyden gjennom sportseksosen som her er standard.
Nye Panamera og Panamera 4 har den velkjente 2,9-liters V-sekseren under panseret, og yter som tidligere 330 hk og 450 Nm.
Det er de ladbare hybridene som har stått for volumet i Norge de seneste årene, og det har som nevnt eksistert to versjoner – Panamera 4 E-hybrid med 462 hk / 700 Nm og toppmodellen Panamera Turbo S E-Hybrid med 680 hk / 850 Nm.
Årets nykommer heter Panamera S E-Hybrid og plasserer seg mellom disse med en systemeffekt på 560 hester og et dreiemoment på 750 Newtonmeter. Den tar deg til hundre på 3,7 og – om du tør – til en toppfart på 298 km/t.
Men det mest interessante er at den har fått en større batteripakke (opp fra 14,1 til 17,9 kWt) slik at den elektriske rekkevidden er økt med rundt 30 prosent til 54 kilometer WLTP.
De nye Panamera-modellene leveres i alle tre karosseriformer – sedan, Sport Turismo og den luksuriøse Executive-versjonen med strukket akselavstand. Samtlige har fått kosmetiske oppgraderinger som inkluderer nye lykter i begge ender samt en del nytt på utstyrsfronten.