-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Glem bensin – ny Opel blir kun elektrisk i Norge
Opel Mokka er på vei i ny innpakking, men bensinutgaven blir igjen på kontinentet. Kun elektrisk gjelder i Norge. Tilhengerfeste og 4x4 kan du bare glemme.
Med Mokka var Opel tidlig ute med en liten og praktisk SUV som tyskerne utviklet sammen med koreanerne under GM-paraplyen. Her var bensin- og dieselmotor, forhjulsdrift, firehjulsdrift og automatgir.
Fra 2012 fram til bilen svingte inn på de evige motorveier tidlig i 2019 solgte Opel nær 6000 Mokka i Norge.
På snarvisitt
Når Mokka nå er på snarvisitt her nordpå før den lanseres i april neste år, er den her både i bensin- og elektrisk utgave. Men bensinutgaven med to eksosrør kan du glemme med en gang.
Den beskjedne interessen for bensinmotoriserte familie-SUV-er i grenselandet mellom liten og kompakt bil, gjør at importøren dropper alt annet enn den elektriske varianten. Til gjengjeld pakkes Mokka-e i fire utstyrsvarianter. Disse koster:
* Edition kr. 279.900
* Elegance kr. 293.900
* GS Line Pack kr. 311.900
* Ultimate kr. 331.900
Fordi nordmenn som vanligvis utstyrer bilene sine raust, er de to siste på listen mest interessante. Først på Ultimate inneholder pakken LED Matrix lys, 12+10 tommer store instrument- og naviskjermer, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og nøkkelløs åpning og start av bilen.
Den knallgrønne lanseringsfargen koster ikke noe ekstra. Å style bilen med svart etter hvit takfarge koster 3500 kroner ekstra mens svart panser øker prisen med nye 1900 kroner.
Sjette familiemedlem
Mokka, som heretter skal produseres rett utenfor Paris, er det sjette familiemedlemmet bygd over samme elektriske lest fra PSA: Peugeot e-208, Peugeot e-2008, DS3 Crossback E-Tense, Citroën e-C4 og Opel Corsa-e.
Det betyr 50 kWt batteripakke delt i to med en del av pakken under forsetet og resten under baksetet, forhjulsdrift, 136 hk/260 Nm ytelse i sportprogrammet, 109 hk/220 Nm i normalprogrammet og 82 hk/180 Nm i økoprogrammet. WLTP-rekkevidden oppgis til 324 kilometer og DC-ladefarten til 100 kW via CCS-standard.
Elektrisk Mokka kan, som de fem brødrene, ikke trekke tilhenger, men laster ski og annet innenfor 75 kg på taket.
Folkelig og ujålete
Som medlem i en fransk bilfamilie gjør Opel et nummer av at de i sjelen er tyske, med vekt på folkelig og ujålete. Men ordet spennende som nå hyppig brukes, er det lenge siden jeg har hørt fra Opel.
Mokka bryter virkelig med det Opel leverte de siste årene de var en del av Detroit-baserte GM. Først og fremst merkes det inne i bilen hvor det ultrakonservative førermiljøet nå har veket for skjermer a la Mercedes. Ikke helt dør til dør som i Honda e, men nok et skritt i forhold til Opel Corsa-e og vridd mot føreren som i en moderne cockpit samtidig som volumknott og mekanisk styring av klimaanlegget beholdes.
Mens girvelgeren i Corsa-e også er å finne i eksempelvis flere Peugeot-modeller, er den i Mokka erstattet med en liten bryter på midtkonsollen. Flott og lekkert det.
Intern konkurranse
Selv om konkurransen om elbilkundene skjerpes betydelig i 2021 samtidig som det kommer mange nye og attraktive ladehybrider i salg, overrasker det at Opel ikke har større ambisjoner med Mokka enn 1000 biler i 2021.
Opel ramser opp MG ZS, Hyundai Kona, Kia Soul, Nissan Leaf og VW ID.3 som viktige motstandere, men de aller viktigste konkurrentene i kampen om kundene befinner seg sannsynligvis i egen familie.
Prisgapet mellom Corsa-e og Mokka-e er så lite (eksempelvis bare 9000 kroner mellom Elegance-utgavene) at valget egentlig gir seg selv.
Opel Mokka-e | |
Pris fra | Kr. 279.900 |
Pris toppmodell | Kr. 331.900 |
Motortype | Elektrisk |
Effekt/moment | 136 hk/260 Nm |
Batteri (brutto) | 50 kWt |
Lading DC/AC | 100 kW - 7,4/11 kW |
Drivlinje | 1 A, forhjulsdrift |
0-100 km/t | 9,0 sek |
Toppfart | 150 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk oppgitt | 17,8 kWt |
Rekkevidde oppgitt | 324 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 415/179/153 cm |
Akselavstand | 256 cm |
Bilvekt | 1523 kg |
Batterivekt | n/a |
Bakkeklaring | 19,4 cm |
Tilhengervekt | 0 kg |
Bagasjerom | 310 - 1060 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |