Jaguar : Jaguar med ekstremt konsept - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Jaguar med ekstremt konsept
Jaguar kommer med sin første konseptbil på syv år. Her har de tatt en skikkelig snarvei.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Her er en 1:1 bil som er bygget opp fra en samling pixler som har vært brukt på Sonys Gran Turismo-serie siden i fjor sommer.

Pixlene ble samlet til en virtuell bil som Jaguar døpte Vision Gran Turismo Coupé.

Det er kanskje ikke spesielt originalt å lage fullskala-modell av denne type lekebiler, men her er det gjort med en egen vri.

– Denne ble oppfattet som en virkelig muskelbil, sier den unge designeren Ollie Cattell-Ford som selv er en ganske ihuga gamer.

– Det var masse krefter der, men det var ganske opplagt at den trengte litt høyere marktrykk.

Her er historien at Polyphony Digital, selskapet som utvikler spillet, ikke bare skal ha skisser av bilen, men de skal ha alle antatte data. Vekt og tyngdepunktets plassering for eksempel.

Opphengningsgeometri er også et element. Og dessuten skal de ha full kjøring av CFD-programmer (computational fluid dynamics) med fulle data om hva som hender med aerodynamikken ved kjøring.

(saken fortsetter)

Da gamer-bilen skulle bygges i fullskala gikk Jaguar-designerne til Special Vehicles Operation – det er de som gjør alt du ønsker ekstra på Jaguarer eller Land Rovere. Og de jobbet hardt for å få opp marktrykket uten å øke luftmotstanden, og endte opp med en skikkelig vinge der bak.

Det er også enklere å ta for seg den store for å se hvordan karosserioverflatene illuderer havet uten særlige bølger – her er det bare myke linker uten en eneste skarp fold.

Og siden vi nå får fotografier av en stor modell – den er 5,54 meter lang – kan vi få med oss detaljer som selv ikke HR-miljøet til Polyphony klarer å skape. For eksempel de små dekalene som minnet om alle Jaguars Le Mans seire, eller den lille tauekroken montert rett over de store front-splitteren.

Cattell-Ford forteller forresten at planen var at tankene med flytende nitrogen, som brukes til å kjøle batteriene i el-raceren, skulle byttes under de lange løpene, og at de jobbet med Polyphony for å få til den lille dampskyen som stiger til himmels når man kobler slangene.

Den er ikke på plass ennå, og skal uansett ikke benyttes på den store modellen. Den er nemlig 100 prosent statisk der vi ikke engang får en titt inn på førerplassen.

Jaguar har selvfølgelig tatt peiling på å vise den frem ved forskjellige anledninger. La oss håpe det snart dukker opp muligheter til den slags.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: