-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Meyers buggier lever videre
Det er snart 60 år siden Bruce Meyers bygde sin første Boble-baserte Buggy. Og skapte en global dille. Nå er det noen andre som overtar.
Beach Buggies lever åpenbart evig.
Det som startet som en California-dille, først og fremst med utgangspunkt i Bruce Meyers fiberglass-badekar, Manx het de, på Boble-plattformer som debuterte i 1964.
Imitasjoner har dukket opp med jevne mellomrom over hele verden, og ofte på mindre passende understell enn Bobler.
Til og med Volkswagen selv har jo nylig minnet oss om fenomenet, da de lekte seg med et konsept de kalte ID.Buggy. Dessverre blir den allikevel ikke noe av, så vi må fremdeles holde oss til Manx i California.
Nå er imidlertid historien litt mer komplisert enn et skall oppå en råtten Boble. De fantes faktisk før Manx også, men var tunge og ikke spesielt morsomme på sandstrendene i California.
Det var der Bruce Meyers dukket opp. Han bygget et selvbærende fiberglass-skall der han festet drivlinje og opphengning. Plutselig hadde han et kjøretøy som ikke veide noe og som fløt oppå sanden, gikk så sanden sprutet og kom seg frem overalt.
Instant suksess.
Meyers og kona har fremdeles #1 – Lille røde
Men billige var de ikke, så etter den første serien gikk han Samvirkelag-veien og bygget nye karosserier som bare skulle monteres oppå VW-plattformer som var kuttet til kortere akselavstand.
Men tiden ble det komplette byggesett. Nye understell. Spesiell opphengning og muligheter for flere drivlinjer.
Du kunne bygge dem selv eller hente en ferdigbygget bil. Også i dag kan du starte på drømmen med et skall for et par tusen dollar, dersom du har en skikkelig donor-bil stående på låven.
Det skal jo tilføyes at det ble også noen hikk underveis. Andre som overtok, og Bruce som etter hvert startet nytt selskap
Og fra i år må du kjøpe den «originale» Manx av andre enn Bruce.
På tampen av fjoråret solgte han hele butikken sin til et investeringsselskap. Man kan kanskje forstå det, han er 94 år.
Men heldigvis har han solgt til noen som virker som hel ved. Philip Sarofin står i spissen for kjøperne, en ikke ukjent klassisk bilsamler. Og han har allerede satt Freeman Thomas i spissen for selskapet.
Thomas, en bildesigner med mange ikoniske biler bak seg – blant annet Concept 1 – den som senere ble New Beetle og etter den: den som ble Audi TT.
Bruce og kona, Winnie, skal imidlertid være tilknyttet selskapet. Først og fremst for å holde registeret vedlike. Meyers har tatt «original»-spørsmålet like alvorlig som Ferrari og Porsche og utsteder original-sertifikater til alle dem som fortjener det.
Også her snakker vi om en markedsverdi som blir stadig mer interessant.
Og et bilmerke og et begrep som forhåpentlig kommer til å leve lenge ennå.