Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback

Sjette generasjon av populær norgesvenn

Subaru Outback har en stor tilhengerskare i Norge. Nå kommer den i ny drakt, men Norge står ikke på lanseringskartet.

Publisert Sist oppdatert

Subaru Legacy Outback satte i gang en bevegelse som flere andre har fulgt, først ut var Volvo med sine Cross Country-modeller og Audi med sin Allroad-familie. Senere har også blant andre Volkswagen og Mercedes fulgt i de samme fotsporene.

Nå er sjette generasjon Outback lansert i en rekke markeder, men denne kommer ikke til Norge. I alle fall ikke foreløpig, for eneste drivlinje som tilbys nå er en 2,5-liters bensinmotor. Subaru tilbyr ikke det som skal til for å lykkes i Norge – nemlig lademulighet. Dermed lider den sammeskjebne som nye Outlander.

Bilen er lett gjenkjennelig som en Outback, men med unntak av akselavstanden har den vokst i alle retninger. Lengden er økt med 5 centimeter til 487 cm, bredden med 4 til 188 cm og høyden med 7 til 168 cm – alt for å gi et mer romslig interiør med økt komfort.

En bakkeklaring på 213 mm er mer enn mange såkalte SUV-er kan skilte med. På tross av økte dimensjoner er vektøkningen beskjedne 20 kg (avhengig av utstyrsnivå). Tilhengerfraksjonen kan fortsatt glede seg over muligheten til å trekke to tonn.

Boxermotoren på 2,5 liter er ifølge Subaru 90 prosent ny. 187 hestekrefter er en økning på 7 prosent, og maks dreiemoment på 245 Nm er opp 4,2 prosent. Samtidig reduseres snittforbruket fra 0,83 til 0,73 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 168 g/km.

I tillegg er den trinnløse CVT girkassen fornyet, og via hendler på rattet kan du velge åtte trinn i manuell modus.

Også interiørt er det mye nytt med 11,6-tommers infotainment-skjerm vertikalt plassert på dashbordet, og selvsagt er det siste på sikkerhetsfronten på plass for at bilen skal nå høyest mulig score i kollisjonstester.

Powered by Labrador CMS