Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq
Skoda Kodiaq

Ansiktsløft for Skoda-SUV

Skoda foretar et midtlivs ansiktsløft på sin mest populære SUV. Det inkluderer også nye tilbud på utstyrsfronten.

Publisert Sist oppdatert

Kodiaq var første modell ut i Skodas store SUV-satsing da den kom på markedet i 2016. Riktig nok hadde de da solgt noen tusen Yeti, men det var med Kodiaq det virkelig tok av.

At den har vært en suksess for den tsjekkiske produsenten vitner salgstallene om.

Fra salgsstart og frem til i dag er det ifølge OFV registrert drøye 6400 nye Kodiaq på norske skilter, noe som gjør den til Skodas suverent mest solgte SUV og den tredje mest solgt modellen totalt etter Octavia og Superb.

Globalt er den ifølge Skoda solgt i over 600.000 eksemplarer, og mens Norge får biler fra fabrikken i Kvasiny i Tsjekkia, bygges Kodiaq i dag også i Kina, India og Russland for å ta unna etterspørselen.

Den oppgraderte versjonen blir tilgjengelig fra juli og har fått en del kosmetiske endringer som primært kommer til uttrykk i fronten.

LED hovedlys er standard, og for første gang kan man også bestille Kodiaq med LED Matrix som sørger for ideell lysspredning under alle forhold.

For første gang kan også bilen bestilles med ergonomiske seter i perforert skinn med elektrisk justering, ventilasjon og massasje-funksjon. Canton lydanlegg med ti høyttalere er en annen nyhet på utstyrsfronten.

Virtuell cockpit med 10,25-tommers skjerm er standard på Kodiaq RS, men kan også bestilles som tillegg på de fleste andre variantene.

Toppmodellen Kodiaq RS har så langt vært utstyrt med en 240-hesters dieselmotor, men nå tar en 2,0-liters turbo bensinmotor over oppgaven. Denne har en effekt på 245 hestekrefter, en økning på fem fra TDI-utgaven.

Det Skoda «glemmer» å nevne er at bensinmotoren har et dreiemoment på 370 Nm mot dieselmotorens 500 Nm, noe som nok vil merkes på bunndraget – spesielt om du drar en tung henger.

Men de forteller at motoren er 60 kg lettere enn dieselen, og sammen med en 5,2 kg lettere 7-trinns DSG-kasse skal den by på bedre ytelser.

Andre alternativer på bensinfronten er 1.5 TSI med 150 hk samt 2.0 med 150 eller 190 hestekrefter. Foretrekker du diesel er valget 2.0 TDI med enten 150 eller 200 hk.

En egenskap mange setter pris på ved Kodiaq er at den tilbys med tre seterader som et nøkternt alternativ til store familier, eller de som av og til trenger et bagasjerom på over to kubikkmeter med nedlagte seter.

Powered by Labrador CMS