Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Mercedes-Benz EQB

Elbil for storfamilien

For kort rekkevidde, for liten plass til passasjerer og bagasje. Dette er kjente argumenter fra de som mener elbiler ikke kan dekke familiens behov. Her lanserer Mercedes en bil som tar knekken på minst én av mytene.

Publisert Sist oppdatert

Nye EQB er nemlig en kompakt elbil med syv seter og fleksible plassløsninger. Den har det meste til felles med GLB og kan leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Rekkevidden er oppgitt til 419 kilometer basert på WLTP-syklusen.

– Med EQB kan vi tilby en elektrisk premium-SUV i kompaktklassen med hele syv seter. Flere forskjellige effektutgaver vil være tilgjengelig, og med 4MATIC firehjulsdrift har EQB alle egenskapene som skal til for å bli en suksess, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

EQB får en batterikapasitet på 66,5 kWt og vil kunne bestilles i forskjellige effektutgaver, de kraftigste er på over 270 hestekrefter.

Det vil også være mulig å velge mellom for- og firehjulsdrift, hvor modellen EQB 350 4MATIC får en rekkevidde på opptil 419 km (WLTP). I tillegg er det planlagt en versjon med ekstra lang rekkevidde.

Den lange akselavstanden på nær 3 meter (2829 millimeter) sørger for et romslig interiør og mulighet for tre seterader som tilleggsutstyr. Alternativt et romslig bagasjerom på 495 liter.

Bakseteryggen på andre rad kan justeres i flere steg som standard, og som et tilvalg kan hele seteraden justeres i lengderetning med 140 millimeter. Det frigjør hele 190 liter ekstra plass i bagasjerommet.

Opptil fire barneseter kan settes inn i EQB, og baksetene i den tredje seteraden kan legges flatt ned i gulvet.

EQB kan lades med opptil 11 kW via ladeboks ved hjelp av ombordladeren. På hurtigladestasjon kan EQB lade med opptil 100 kW, noe som betyr at ladetiden fra 10 til 80 prosent batterikapasitet kun tar litt over 30 minutter.

EQB har intelligente kjøreassistentsystemer hvor blant annet Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er standard. I mange kritiske situasjoner har sistnevnte evnen til å forhindre en kollisjon, eller redusere alvorlighetsgraden, med autonom bremsing.

Systemet er også i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter.

Norgeslansering av nye Mercedes GLB er forventet mot slutten av året.

Tekniske data – Størrelse og vekt:

EQB

Lengde/bredde/høyde

Mm

4684/1834/1167

Bagasjeromsvolum 5-seter (7-seter)

liter

495-1710 (465-1620)

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

EQB 350 4MATIC

Hjuldrift

Firehjulsdrift

Batterikapasitet (WLTP)

kWt

66,5

Rekkevidde (WLTP)

Km

419

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11

Hurtiglader

kW

100

Blandet forbruk (WLTP)

kWt/100 km

19,2

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

Powered by Labrador CMS