-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny oppgradering av Macan
For andre gang foretar Porsche en oppgradering av sin populære Macan. Men dersom du venter på den elektriske utgaven må du fortsatt smøre deg med tålmodighet et par år til.
Heretter skal Macan leveres i tre ulike versjoner. Macan Turbo forsvinner, så det nye flaggskipet blir Macan GTS. Den står imidlertid ikke mye tilbake for Turbo-versjonen når det gjelder ytelser.
Med en 2,9-liters V6 Turbo kan Macan GTS skilte med 440 hestekrefter – en økning på 60 hk fra forgjengeren og bare 20 færre enn i dagens Turbo. Null til hundre på 4,3 med Sport Chrono pakke er det samme som for dagens Turbo mens toppfarten er økt til 272 km/t (+ 2 km/t).
Samme motor, om enn i litt mildere utførelse, finner vi også i Macan S som med 380 hk har 26 flere hester enn forgjengeren. Den gjør aksen på 4,6 og har en toppfart på 259 km/t.
Innstegsmodellen, som kun heter Macan, har som forgjengeren en 2,0-liters turbomotor. Men denne er oppgradert til 265 hk (fra 245), gjør 0-100 på 6,2 sekunder og har en toppfart på 232 km/t – verdier som burde holde bra for norske forhold.
Alle modeller har 7-trinns dobbelclutch PDK-kasse og Porsches firehjulsdriftssystem med betegnelse PTM (Porsche Traction Management).
Porsche har røpet at Macan også kommer som ren elbil. Den kan du lese mer om og se renderinger av her.
Porsche lover at de nye modellene har et chassis som gir større spenn mellom dynamikk og komfort. Aktiv fjæring (PASM) er standard på S og GTS og kan leveres som tilleggsutstyr på basismodellen.
Macan GTS skiller seg ut fra e andre modellene med standard sport luftfjæring som senker bilen med 10 mm. Dette gir ifølge Porsche en front som er ti prosent fastere mens stivheten bak er økt med 15 prosent sammenlignet med forgjengeren.
Som tilleggsutstyr kan de mest entusiastiske velge en GTS Sport-pakke med 21-tommers GT-felger med spesialdekk, Porsche Torque Vectoring Plus og Sport Chrono-pakke.
Generelt har Porsche gitt den oppgraderte Macan et enda mer sportslig preg, inkludert en ny front som fremhever bilens bredde. På GTS-utgaven er senter av fronten og flere andre detaljer utført i sort mens hekken har fått en distinkt diffuser.
LED dynamiske hovedlys og Sport Design speil er standard på alle varianter.
Interiøret er frisket opp med en moderne senterkonsoll som benytter berøringsflater i stedet for fysiske knapper og en kompakt girvelger. Den analoge klokken øverst på dashbordet er standard, og HD infotainment-skjermen med berøringsfunksjoner er på 10,9 tommer.
Siden lanseringen i 2014 har Porsche levert ut over 600.000 Macan. Det er liten tvil om at den har fungert som en døråpner, for 80 prosent av kundene har ikke kjørt Porsche tidligere. I tillegg har den en vesentlig høyere andel kvinnelige kjøpere enn Porsches øvrige modeller.
De norske prisene er som følger:
Her kan du sammenligne med priser og data for den utgående modellen.
Macan | Fra kr 1.113.900 |
Macan S | Fra kr 1.319.900 |
Macan GTS | Fra kr. 1.529.900 |