Ny fantasibil - fra India

Mean Metal -høres ut som navnet på en ny punk-veiv. Men akkurat nå er det navnet på et indisk (!) selskap som skal lage hyperbil – de også.

Publisert Sist oppdatert

Velkommen til en et nytt landslag i VM for hyperbiler.

Indisk denne gang, men med alt på plass. Antydninger av et karosseri som ser ganske vilt ut, og spesifikasjoner som kanskje heller burde kalles spekulasjoner.

For det er ikke noe som tyder på at denne bilen beveger seg på egen hånd i full frihet ennå.

Når de snakker om sideveis aks på 2g uten at de har vist et eneste bilde av en levende bil, tyder det på at dette er et tall som er trukket ut av fotballklubbens bøtte med nummersedler til loddtrekningen.

Azani skal bilen hete.

Litt råttent det også. Det høres nemlig ut som stavefeil av et navn som er gull i bilsammenheng.

Alessandro Anzani var italiener som etterhånden bygde fly-, båt- og bilmotorer i Italia, Frankrike og England.

British Anzani var vel den best kjente. Derfra kom det en 1,5-liters sideventil til AC som AC senere utviklet til sin egne 2-liter, den samme motoren med toppventiler til Frazer-Nash, en V2 til Morgans trehjuling og en twin cam til Squire. I tillegg til å forsyne minst et dusin motorsykler.

Hvorfor i all verden et hederlig bensinmotormerke er valgt som nesten-navnet på en ekstrem batteribil, har jeg problemer med å forstå.

Aluminium spaceframe sier de, med en karbon kasse som kanskje skal inneholde 120 kWt batteripakken – men hvor den skal plasseres holder de også for seg selv foreløpig.

Men vær trygg: 1014 hk skal den levere, med 1000 Nm som bonus. Med andre ord: 2,1 sekunder til 96 km/t og 354 km/t som toppfart. Jommen vet de ikke rekkevidden alt også: 523 km!

Kunstig intelligens og en del assistentsystemer med egenskaper de fleste vil forstå, loves også. Pluss oppgradering OTA.

Dessuten byr de på AR-miljø, pluss ‘Morphing Seats’ hva nå det måtte være.

Hvis de er alene om det i hele verden er kanskje det det beste.

Konstruksjonen er en skalerbar skateboard arkitektur, og produksjonen er revolusjonerende for bilen skal brytes ned i mikro-moduler som så skal kunne monteres ved mikro-fabrikker over hele kloden.

Hold ikke pusten til du får anledning til å kjøpe – eller bygge – en.

Men en pussig detalj til slutt.

Jeg nevnte at Azani/Anzani-navnet ikke var spesielt originalt.

Men hvis du ikke uttaler Mean Motors på engelsk/amerikansk, men Méan som på fransk har du en belgisk byggesettbil med ganske hårete Renault mekanikk og et snasent Targa-karosseri fra 70 tallet.

At de ikke klarer å finne originale navn tyder ikke bra hvis de også har ambisjoner om å bygge en original bil

Powered by Labrador CMS