Mercedes-Benz SL: Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG
SL er en klassisk betegnelse fra Mercedes. Til utviklingen av syvende generasjon er ansvaret overlatt til AMG for å sørge for maksimal sportslig appell.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Bilen med røtter tilbake til femtitallet er vist i to utgaver, som SL 55 og SL 63, og den skal være på plass hos norske forhandlere sommeren 2022.

Begge utgavene har en 4,0-liters turbo V8 under det lange panseret, kombinert med 9-trinns automat, firehjulsdrift og firehjulsstyring.

Innstegsmodellen, om man kan kalle Mercedes-AMG SL 55 for det, varter opp med 476 hestekrefter og maks dreiemoment på 700 Newtonmeter som er til stede i området 2250-4500 omdreininger. Den tar deg til hundre på like under fire og har en toppfart på 295 km/t.

Er du keen på enda mer power går du for SL 63. Da er V8-eren trimmet opp til 585 hk, og maks dreiemoment er 800 Nm ved 2500-5000 omdreininger. Ved full gass er du oppe i hundre på 3,6 sekunder, og gasser du videre stopper ikke speedometernåla får den bikker 315.

Nytt i SL-modellene er hydraulisk stabilisering som erstatter de konvensjonelle stabstagene. Dette er tilleggsutstyr i SL 55 men standard i 63-varianten. Ikke bare reagerer systemet lynraskt, men det sparer også vekt samtidig som det gir de ombordværende økt komfort.

Nye SL er basert på en ny plattform med betegnelse MSA (Modular Sports Architecture) med space-frame konstruksjon og en materialmiks bestående av aluminium, magnesium og kompositter i karosseriet.

Noen lettvekter er likevel ikke bilen – en SL 55 veier 1950 kg og toppmodellen veier inn på 1970 kg.

Sammenlignet med utgående SL er stivheten økt med 18 prosent samtidig som tyngdepunktet er senket for mer agile egenskaper. Den er også vesentlig stivere enn GT Roadster som nå forsvinner til fordel for nye SL.

Du har sikkert også lagt merke til at den automatiske hardtoppen på forgjengeren er erstattet med et klassisk stofftak. Kalesjen kjøres opp eller ned i løpet av 15 sekunder, og øvelsen kan foretas i hastigheter på inntil 50 km/t om en plutselig regnskur inntreffer.

En annen endring fra forgjengeren er at SL for første gang siden 90-tallet er tilbake til 2+2 setekonfigurasjon i stedet for å være ren 2-seter som de siste generasjonene. Selv om baksetene i beste fall kan brukes av små barn er de mest egnet som elegante hattehyller.

Interiøret bærer preg av minimalisme som er en sportsbil verdig, der en 12,3-tommers skjerm gir informasjonen du tidligere fant i konvensjonelle instrumenter og en 11,9-tommer på dashbordet står for infotainment. De viktigste funksjoner styres fortsatt av egne brytere.

Et head-up display med 3D augmented reality er standard i SL 63 og tilgjengelig som ekstrautstyr i SL 55. På kjølige kvelder styrer du varmluft til området rundt nakken.

Andre detaljer som standard eller tillegg er Burmeister audio, 360-graders kamera, AMG sportsseter med elektrisk justering og massasje og en rekke elektroniske hjelpemidler som ivaretar komfort og sikkerhet.

Nye SL skal som forgjengeren bygges ved Mercedes-anlegget i Bremen, og om du starter prosessen nå kan du trolig ha en bil i garasjen din neste sommer.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: