Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL

Ny sportsvogn fra Mercedes-AMG

SL er en klassisk betegnelse fra Mercedes. Til utviklingen av syvende generasjon er ansvaret overlatt til AMG for å sørge for maksimal sportslig appell.

Publisert Sist oppdatert

Bilen med røtter tilbake til femtitallet er vist i to utgaver, som SL 55 og SL 63, og den skal være på plass hos norske forhandlere sommeren 2022.

Begge utgavene har en 4,0-liters turbo V8 under det lange panseret, kombinert med 9-trinns automat, firehjulsdrift og firehjulsstyring.

Innstegsmodellen, om man kan kalle Mercedes-AMG SL 55 for det, varter opp med 476 hestekrefter og maks dreiemoment på 700 Newtonmeter som er til stede i området 2250-4500 omdreininger. Den tar deg til hundre på like under fire og har en toppfart på 295 km/t.

Er du keen på enda mer power går du for SL 63. Da er V8-eren trimmet opp til 585 hk, og maks dreiemoment er 800 Nm ved 2500-5000 omdreininger. Ved full gass er du oppe i hundre på 3,6 sekunder, og gasser du videre stopper ikke speedometernåla får den bikker 315.

Nytt i SL-modellene er hydraulisk stabilisering som erstatter de konvensjonelle stabstagene. Dette er tilleggsutstyr i SL 55 men standard i 63-varianten. Ikke bare reagerer systemet lynraskt, men det sparer også vekt samtidig som det gir de ombordværende økt komfort.

Nye SL er basert på en ny plattform med betegnelse MSA (Modular Sports Architecture) med space-frame konstruksjon og en materialmiks bestående av aluminium, magnesium og kompositter i karosseriet.

Noen lettvekter er likevel ikke bilen – en SL 55 veier 1950 kg og toppmodellen veier inn på 1970 kg.

Sammenlignet med utgående SL er stivheten økt med 18 prosent samtidig som tyngdepunktet er senket for mer agile egenskaper. Den er også vesentlig stivere enn GT Roadster som nå forsvinner til fordel for nye SL.

Du har sikkert også lagt merke til at den automatiske hardtoppen på forgjengeren er erstattet med et klassisk stofftak. Kalesjen kjøres opp eller ned i løpet av 15 sekunder, og øvelsen kan foretas i hastigheter på inntil 50 km/t om en plutselig regnskur inntreffer.

En annen endring fra forgjengeren er at SL for første gang siden 90-tallet er tilbake til 2+2 setekonfigurasjon i stedet for å være ren 2-seter som de siste generasjonene. Selv om baksetene i beste fall kan brukes av små barn er de mest egnet som elegante hattehyller.

Interiøret bærer preg av minimalisme som er en sportsbil verdig, der en 12,3-tommers skjerm gir informasjonen du tidligere fant i konvensjonelle instrumenter og en 11,9-tommer på dashbordet står for infotainment. De viktigste funksjoner styres fortsatt av egne brytere.

Et head-up display med 3D augmented reality er standard i SL 63 og tilgjengelig som ekstrautstyr i SL 55. På kjølige kvelder styrer du varmluft til området rundt nakken.

Andre detaljer som standard eller tillegg er Burmeister audio, 360-graders kamera, AMG sportsseter med elektrisk justering og massasje og en rekke elektroniske hjelpemidler som ivaretar komfort og sikkerhet.

Nye SL skal som forgjengeren bygges ved Mercedes-anlegget i Bremen, og om du starter prosessen nå kan du trolig ha en bil i garasjen din neste sommer.

Powered by Labrador CMS