-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Aspark Owl:
Der røyk Rimac-rekorden
Bilen med det underlige navnet Aspark Owl ble opprinnelig bygget for å bli verdens raskeste i akselerasjon. Nå leder den også max-fart divisjonen.
I 2022 satte kroatiske Rimac (etter hvert også en stor eier i Porsche og vaktmester for hele Bugatti) en hastighetsrekord i hyperbil-avdelingen.
For to år siden var de på Papenburg i Tyskland – et stort testanlegg nær grensen mot Nederland – og kjørte 412 km/t med sin Nevera.
Nytt forsøk
I slutten av juni var japanerne der med sin bil – og et ganske internasjonalt følge.
Bilen bygges av Manifattura Automobili Torino – de var der med fullt racing team. Bridgestone er sterkt inne i bildet. Og føreren var tysk, Marc Basseng har blant annet Nürburgring-seire på CV’en.
Første gang jeg møtte denne bilen på Frankfurt-utstillingen i 2017, var det helt klart at det var sensasjonelle aks-tider disse japanerne var ute etter.
Det har de greid, blant annet med 1,78 sekunder til 100.
Giga-effekt
Det skulle nesten bare mangle. Med 1.456 kW (1.953 hk) og 4.600 Nm på hvert bakhjul og 2.120 Nm på hvert forhjul og ikke veldig høy vekt.
Men så tok de den opprinnelige utgaven som bygges i 50 eksemplarer (3,1 millioner euro) og utviklet den til dagens rekordbil: Aspark SP600 der aero og toppfart satt i høysetet.
Den er bare 910 mm høy og har en opphengning med aktiv høydekontroll.
Det var en slik bil som slo til med 438,7 km/t som nå er bokført av Guinness som verdensrekord.
Det er vel ingen som tror at Mate Rimac lener seg tilbake i kontorstolen sin og tenker på helt andre ting.
Han er såpass opptatt av å flytte disse grensene at det kan umulig ta lang tid før han er tilbake igjen med nye rekordforsøk. Og dermed – sikkert – nye rekorder.