-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gammel-Aston på el
Aston Martin bygget om klassikere til eldrift. Men heldigvis slik at hele prosessen kan reverseres.
Da noe engelsk kongelig giftet seg for en stund siden, vakte det litt oppmerksomhet at deler av festlighetene skjedde i en klassisk E-Type, der E plutselig betydde elektrisk.
Jeg syns i hvert fall ikke det er noe stas at man kutter opp en praktfull historisk bil for at den skal ha muligheter til å kjøre i storby-sentra hver dag fordi den plutselig er blitt eksosfri.
En slik bil var aldri bygget for å rasjonere ut CO2-fotavtrykket sitt. Tvert imot – dens eneste formål her i verden var å maksimere det
Ingen grunn til å underslå den delen av historien – for meg blir en slik bil et tragisk eksempel på stygg kastrering.
Jaguar har faktisk truet med å fortsette praksisen, fordi noen visstnok syns det er morsomt med klassisk og eldrift. Betyr det at man ikke kan bygge en vakker elbil uten å slakte en gammel skjønnhet?
Nå kaster Aston Martin seg ut i dette også, men heldigvis med en egen twist.
Aston Martin Works har en Heritage-avdeling, og de har nå vist en åpen DB6 fra 1970 med London-sentrum-akseptabel innmat.
Med andre ord: den er bygget om til eldrift.
Konstruksjonen virker egentlig ganske smart. Motor og girkasse er erstattet med en kassett som inneholder hele den elektriske drivpakken, helt til der det hele monteres til mellomakselen.
Derfra går det rundt på vanlig vis, til differensialen og til bakhjulene.
Dette er montert på originalbilens motor- og girkasse-festepunkter – og det er der vi finner det ta-vare-på-det-historie-vennlige trickset:
Den motoren og den girkassen du da får montert ut, kan du vaske og henge på veggen, eller sende til overhaling, eller bruke som sokkel for glassbordet. Men hele poenget er at du når som helst kan bygge det tilbake til originalen.
Foreløpig aner vi ikke noe om batteripakker eller ytelser, det eneste vi vet er at resten av bilens elektriske system er ikke berørt av omleggingen. Lyktene, for eksempel, fortetter å være like dårlige som for femti år siden.
Jeg er helt sikker på at det er ganske morsomt å kjøre denne bilen elektrisk. El-motorens sømløse aks-egenskaper gir en ny dimensjon til bilkjøring.
Samtidig å vite at bilen når som helst kan bli «original» igjen gjør utvilsomt hele prosjektet litt mer musikalsk enn Jaguars brutale kutt&erstatt-opplegg.