-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Gammel-Aston på el
Aston Martin bygget om klassikere til eldrift. Men heldigvis slik at hele prosessen kan reverseres.
Da noe engelsk kongelig giftet seg for en stund siden, vakte det litt oppmerksomhet at deler av festlighetene skjedde i en klassisk E-Type, der E plutselig betydde elektrisk.
Jeg syns i hvert fall ikke det er noe stas at man kutter opp en praktfull historisk bil for at den skal ha muligheter til å kjøre i storby-sentra hver dag fordi den plutselig er blitt eksosfri.
En slik bil var aldri bygget for å rasjonere ut CO2-fotavtrykket sitt. Tvert imot – dens eneste formål her i verden var å maksimere det
Ingen grunn til å underslå den delen av historien – for meg blir en slik bil et tragisk eksempel på stygg kastrering.
Jaguar har faktisk truet med å fortsette praksisen, fordi noen visstnok syns det er morsomt med klassisk og eldrift. Betyr det at man ikke kan bygge en vakker elbil uten å slakte en gammel skjønnhet?
Nå kaster Aston Martin seg ut i dette også, men heldigvis med en egen twist.
Aston Martin Works har en Heritage-avdeling, og de har nå vist en åpen DB6 fra 1970 med London-sentrum-akseptabel innmat.
Med andre ord: den er bygget om til eldrift.
Konstruksjonen virker egentlig ganske smart. Motor og girkasse er erstattet med en kassett som inneholder hele den elektriske drivpakken, helt til der det hele monteres til mellomakselen.
Derfra går det rundt på vanlig vis, til differensialen og til bakhjulene.
Dette er montert på originalbilens motor- og girkasse-festepunkter – og det er der vi finner det ta-vare-på-det-historie-vennlige trickset:
Den motoren og den girkassen du da får montert ut, kan du vaske og henge på veggen, eller sende til overhaling, eller bruke som sokkel for glassbordet. Men hele poenget er at du når som helst kan bygge det tilbake til originalen.
Foreløpig aner vi ikke noe om batteripakker eller ytelser, det eneste vi vet er at resten av bilens elektriske system er ikke berørt av omleggingen. Lyktene, for eksempel, fortetter å være like dårlige som for femti år siden.
Jeg er helt sikker på at det er ganske morsomt å kjøre denne bilen elektrisk. El-motorens sømløse aks-egenskaper gir en ny dimensjon til bilkjøring.
Samtidig å vite at bilen når som helst kan bli «original» igjen gjør utvilsomt hele prosjektet litt mer musikalsk enn Jaguars brutale kutt&erstatt-opplegg.