-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Zagatos åttende Aston
I 1960 bygde Zagato sin første Aston Martin. Den ble, med god grunn, en av bilhistoriens myter. Nå er de der igjen, så langt vi har klart å telle, åttende gang vi får en Aston med en Z.
Den bilen Zagato skal vise på Villa d’Este i år, er et skikkelig samarbeidsprosjekt.
Her er det ikke bare en karosseriprodusent som har hektet på et bilprodusentnavn – og håper det skal gå bra. Her har vi en bil som er bygget i modifisert utgave hjemme hos Aston Martin, med et karbonfiber-karosseri, tegnet hos Zagato og bygget i Milano-området.
Aston Martins sjefdesigner, Marek Reichman, har vært med hele veien, i tett samarbeid med Zagato-laget.
Klassisk
Vi ser temaer både fra One-77, og fra den nye DB11 her, men essensen er hele tiden, og utvilsomt, Zagatos.
Se på den skarpe streken over bakhjulene som glir over mot hekken der den inngår i en nydelig helhet med taklinjen som flommer nedover.
Vi ser skikkelig bildehuggerarbeid langs sidene og store lufteåpninger bak forhjulene der formen glir over og inn i dørene. Bak har vi en spoiler som dukker opp når det blir sendt bud på den, og det er stor åpning for bagasjen der også.
Quad-eksosen ser også ganske potent ut. Jeg regner med at den låter like bra som den ser ut. Men hvorfor gir baklysene meg en forsiktig Alfa Romeo-assosiasjon?
Vanquish Zagato Concept heter denne og det er ikke bare karosseriet som er modifisert.
Potent
Motoren sies å by på 592 hk, mot d vanlige 568. Ellers er det ikke sagt noe om prestasjoner eller mål, men vi kan vel regne med at den er litt lettere enn vanlig, slik at godt under 4 sekunder burde være mulig opp til 100.
Og dersom de har jobbet litt med aerodynamikken snakker vi nok 320 – 330 km/t.
Det har også skjedd ting bak dørene, selv om de endringene ikke er like dramatiske som de på utsiden. Zagatos egne seter for eksempel, med Z’en preget inn både her og der, bronse i stedet for blankt på luftgrillene, og skikkelige karbonfiber-mønstre der det måtte passe
Lang erfaring
Zagato er ikke noen debutant på de neglesakstrimmede gressplenene på Villa d’Este, der har de vært med siden før krigen. Også i nyere tid etter at generøse BMW har overtatt det hele.
For to år siden hadde den en kundeombygd Maserati der, og i fjor var det et monstrum av en Maserati. Ellers var det vel i Frankfurt i fjor vi sist møtte Zagato. Den gang med et oppdrag utført for en Tesla-killer fra Taiwan.
Men det er som sagt i lag med Aston Martin vi virkelig tenker Zagato. Nå er det sikkert mange av dere der ut som kan rette meg når jeg prøver å liste opp de AM-prosjektene Zagato har satt sitt tydelige Z-stempel på:
- 1960 DB4 GT Zagato
- 1986 V8 Zagato
- 2002 DB7 Zagato
- 2003 DB8 AR1
- 2011 V12 Zagato
- 2013 DBS Coupé
- 2013 DB9 Spider.
Hvis dette er riktig er vi da oppe i åtte, totalt. Det blir sikkert flere.