Audi quattro 30 år
Dette er den virkelig UrQuattro, slik den debuterte i Genève i 1980. Jeg syntes ikke den var pen da, og syns ikke den er pen nå. Men at den har satt spor etter seg, også som markedsføringsfenomen, kan ikke diskuteres.
Audi quattro 30 år
Allerede i 1956 kom DKW med sin Munga (Mehrzweck UNiversal Geländewagen mit Allradantrieb). Det var ikke de som fikk forsvarkontrakten den gangen.
Audi quattro 30 år
Ettore Bugatti forsøkte seg også med en firhjulsdrevet bil, Type 53 het den, og stammer fra 1932. Ikke en gang da den som ny ble sendt over til den engelske Bugatti-klubbens årlige bakkeløp, var den spesielt vellykket.
Audi quattro 30 år
Et døgn etter at jeg hadde sett Cisitalia-raceren på Porsche-museet, møter jeg denne, plukket nydelig fra hverandre så de fleste detaljer synes. Flere enn disse to ble det ikke bygget.
Audi quattro 30 år
Fergusons racer ble bygget etter Formel 1 reglementet, men den vant aldri noe av betydning. Stirling Moss har faktisk kjørt den.
Audi quattro 30 år
Engelske Jensen var firehjulsdrift-pioner. De fikk systemet fra Ferguson. Og med til oppskriften hørte låsfrie bremser, Maxaret het de, mekaniske var de, og ble bygget av Dunlop.
Audi quattro 30 år
Iltis var Volkswagens forsøk på moderne terrengbil. Den ble også bygget hos Audi og la grunnlaget for utvikling av Quattro-systemet
Audi quattro 30 år
Slik ser noe firehjulsdrevet på månen ut
Audi quattro 30 år
Dette er Quattro konkurransebilen fra 1986. Vinner av rally-VM.
Audi quattro 30 år
I 2007 viste Audi denne Quattro-prototypen på IAA. I dag kjenner vi den som Audi A1-forgjengeren.
Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Audi quattro 30 år

Sommerbesøk hos Audi

Trenger du en bilturplan? I fire innslag beskriver Jon Winding-Sørensen en tre timers biltur med en rekke spennende stopp. Vi har allerede vært hos Porsche og Mercedes med Daimler og Maybach, og vi har samlet på racerbaner. Siste stopp er Audi.

Publisert Sist oppdatert

DEL 1: Besøk hos Porsche

DEL 2: Besøk hos Mercedes

DEL 3: Turtips for racerbane-samleren

Ser du på kartet, ser du hvor logisk denne turen er. Stuttgart med omgivelser, litt opp og øst mot Nürnberg og en småby i nærheten, og så ned til Ingolstadt. For i dag skal vi til Audi for å se på deres jubileumsutstilling.

Den virkelig informerte, vil med rette kunne spørre om hvilket jubileum.

- 25 år siden Audi AG ble stiftet – et meget enklere navn enn Audi NSU Auto Union AG.

- Eller 125 år siden Wanderer ble stiftet – en spennende del av gamle Auto Union.

- Eller 45 år siden de bygde den første personbilen etter krigen.

- Eller kanskje 10 årsdagen for dette gedigne museets åpning?

Nix! Det som ble feiret var 30 år med Quattro.

Og det gjorde de på skikkelig vis. Ved å hente en rekke av de bilene som har skrevet firhjulsdrift-historie. Både fra private samlinger, fra andre bedriftssamlinger, fra Auto Stadt i Wolfsburg og fra sitt eget – som de kaller Museum Mobile.

Også et av de bilmuseene som virkelig er verdt å besøke (glem heller ikke BMW-museet, en time videre på vei mot Italia), ikke minst på grunn av de gjennomarbeidede spesialpresentasjonene de har.

Den eneste bilen som vel hadde fortjent sin plass, var Spykers tidlige firhjulsdrift-forsøk, og kanskje Millers utrolige Indy-racer – men man kan ikke få alt, og jeg var i hvert fall fornøyd.

Her så vi Bugattis forsøk (dersom noen forsøker å forklare at den var en suksess, og bygget av et geni, så la ham bare prate på, Bugatti-folkene er det ikke noe å gjøre no’ med).

Vi fikk Porsche Cisitalia delt opp i sine minste komponenter, stempler som på en moped og kompressor som på en GMC.

Ferguson-pioneren, racerbilen hvis firehjulsdriftsystem etterpå ble en viktig komponent for Jensen - som de også hadde et eksemplar av.

En av månebilene var der, Volkswagens og DKWs Jeep-forsøk, og selvfølgelig flere Audier, både moderne konsepter og den originale Ur-Quattro.

I tillegg til dette har du jo hele samlingen også, fra de tidligste pionerer, Audi og Horch, merker du nesten ikke kjenner i dag: Wanderer og DKW, mektige racingmaskiner fra 30-årene, på to og fire hjul, spennende pionerinnsats fra NSUs side – her får du mer enn en enmerke-historie.

Men når det gjelder Audi-museet er det verd å nevne at du burde sjekke på nettet at det virkelig er åpent. Det skjer nemlig så mange andre aktiviteter rundt Audi Forum-området, konserter for eksempel, at det hender de må stenge museet.

På den annen side, etter at jeg en gang i fjor hadde hørt en Mina-konsert i to timer, savnet jeg ikke museet i det hele tatt.

Powered by Labrador CMS