-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sommerbesøk hos Audi
Trenger du en bilturplan? I fire innslag beskriver Jon Winding-Sørensen en tre timers biltur med en rekke spennende stopp. Vi har allerede vært hos Porsche og Mercedes med Daimler og Maybach, og vi har samlet på racerbaner. Siste stopp er Audi.
DEL 1: Besøk hos Porsche
DEL 2: Besøk hos Mercedes
DEL 3: Turtips for racerbane-samleren
Ser du på kartet, ser du hvor logisk denne turen er. Stuttgart med omgivelser, litt opp og øst mot Nürnberg og en småby i nærheten, og så ned til Ingolstadt. For i dag skal vi til Audi for å se på deres jubileumsutstilling.
Den virkelig informerte, vil med rette kunne spørre om hvilket jubileum.
- 25 år siden Audi AG ble stiftet – et meget enklere navn enn Audi NSU Auto Union AG.
- Eller 125 år siden Wanderer ble stiftet – en spennende del av gamle Auto Union.
- Eller 45 år siden de bygde den første personbilen etter krigen.
- Eller kanskje 10 årsdagen for dette gedigne museets åpning?
Nix! Det som ble feiret var 30 år med Quattro.
Og det gjorde de på skikkelig vis. Ved å hente en rekke av de bilene som har skrevet firhjulsdrift-historie. Både fra private samlinger, fra andre bedriftssamlinger, fra Auto Stadt i Wolfsburg og fra sitt eget – som de kaller Museum Mobile.
Også et av de bilmuseene som virkelig er verdt å besøke (glem heller ikke BMW-museet, en time videre på vei mot Italia), ikke minst på grunn av de gjennomarbeidede spesialpresentasjonene de har.
Den eneste bilen som vel hadde fortjent sin plass, var Spykers tidlige firhjulsdrift-forsøk, og kanskje Millers utrolige Indy-racer – men man kan ikke få alt, og jeg var i hvert fall fornøyd.
Her så vi Bugattis forsøk (dersom noen forsøker å forklare at den var en suksess, og bygget av et geni, så la ham bare prate på, Bugatti-folkene er det ikke noe å gjøre no’ med).
Vi fikk Porsche Cisitalia delt opp i sine minste komponenter, stempler som på en moped og kompressor som på en GMC.
Ferguson-pioneren, racerbilen hvis firehjulsdriftsystem etterpå ble en viktig komponent for Jensen - som de også hadde et eksemplar av.
En av månebilene var der, Volkswagens og DKWs Jeep-forsøk, og selvfølgelig flere Audier, både moderne konsepter og den originale Ur-Quattro.
I tillegg til dette har du jo hele samlingen også, fra de tidligste pionerer, Audi og Horch, merker du nesten ikke kjenner i dag: Wanderer og DKW, mektige racingmaskiner fra 30-årene, på to og fire hjul, spennende pionerinnsats fra NSUs side – her får du mer enn en enmerke-historie.
Men når det gjelder Audi-museet er det verd å nevne at du burde sjekke på nettet at det virkelig er åpent. Det skjer nemlig så mange andre aktiviteter rundt Audi Forum-området, konserter for eksempel, at det hender de må stenge museet.
På den annen side, etter at jeg en gang i fjor hadde hørt en Mina-konsert i to timer, savnet jeg ikke museet i det hele tatt.