-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Mer elektrisk selvkjør fra Audi
Audi er nå så hektet på selvkjørende biler at de hadde tatt med seg to til Frankfurt-utstillingen. Her har du Elaine.
Du har sannsynligvis allerede lest om Audi Aicon, det digre og selvkjørende glasshuset helt uten pedaler og ratt. En bil som sannsynligvis befinner seg såpass langt inn i framtiden at det er vanskelig å tenke seg når den kan virkeliggjøres.
Audi Elaine, derimot, befinner seg innenfor en langt mer realistisk tidshorisont fordi den er basert på e-tron Sportback, Shanghai-konseptet fra i vår.
Kort om bilen: Tre elmotorer, en foran og to bak med samlet effekt på 435 hk som i boostfunksjon kan økes til 503 hk. 0-100 km/t på 4,5 sekunder, 500 kilometer rekkevidde og 95 kWh batteripakke.
Men det er først og fremst selvkjøregenskapene som skiller Shanghai-bilen fra den utstilte i Frankfurt.
På den innarbeidede skalaen fra 1 til 5 for graden av selvkjør, mener Audi at Elaine befinner seg på nivå fire. Det vil si at bilen i prinsippet kjører selv uten at føreren griper inn, men at ratt og pedaler fortsatt er der slik at den faktisk er mulig å kjøre manuelt.
Flere sensorer og bedre regnekapasitet gjør at Elaine kan overta mange av førerens funksjoner og helt overta kjøringen i hastighetsområder fra 60 til 130 km/t.
Når Highway pilot er aktiv, bytter Audi Elaine fil automatisk. Den kan for eksempel passere kjøretøy og deretter gå tilbake til den opprinnelige filen. Bilen kan initiere, utføre og fullføre slike handlinger autonomt, uten involvering av personen bak rattet.
Like fullt kan sjåføren gripe inn og overstyre teknikken om det skulle være ønskelig.