-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Kongen av lyskryss
VW-familien forbereder seg til GTI-fest i østerrikske Wörthersee i midten av mai. Audi viser en bil det blir vrient å stikke fra.
Med utgangspunkt i en TT Coupé har Audi bygget en ekstrem konseptbil de kaller TT Clubsport Turbo. Den viser hvor sportslig en TT kan bli med eksklusiv styling, men den antyder også hva vi kan forvente av ny teknologi i årene fremover.
Ifølge Audi er inspirasjonen hentet fra Audi 90 IMSA GTO som herjet racerbanene på slutten av 80-tallet. Teknologien vi snakker om kan være like rundt hjørnet.
Konseptbilen er nemlig utstyrt med elektrisk biturbo, en teknologi jeg fikk oppleve en forsmak på i fjor sommer. Jeg kan dermed bekrefte at det fungerer utmerket.
Høy effekt
Under panseret i konseptbilen sitter den femsylindrede 2.5 TFSI som har vært anvendt i flere sportslige Audi-modeller, blant annet TT-RS. Men her er den trimmet opp til hele 600 hestekrefter og et dreiemoment på 650 Newtonmeter.
Det tilsvarer 240 hk og 260 Nm per liter slagvolum! Kreftene fordeles til alle firehjørner gjennom en sekstrinns manuell girkasse.
Vekten er holdt nede gjennom bruk av lette materialer – egenvekten er kun 1396 kg. Bilen gjør null til hundre på 3,6 sekunder og har en potensiell toppfart på 310 km/t.
Rivstart
Fordelene med en elektrisk drevet kompressor er flere. Den er lynraskt oppe i maksimalt turtall, og den fortsetter å virke når det er for lite trykk i eksosen til å drive den vanlige turboen.
Effekten er mest ekstrem på de første 2,5 sekundene – i løpet av den tiden kommer du 16 meter. Det høres kanskje ikke mye ut, men det er faktisk 6 meter (60 %) mer enn i en bil uten elektrisk turbo!
Et dedikert 48V system leveres strøm til den elektriske turboen fra et kompakt Li-ion batteri under bagasjerommet. Batteriet lades under bremsing og såkalt «coasting» når bilen ruller uanstrengt.
Snart i produksjon
- Elektrisk bi-turbo gir en ny dimensjon til kjøreglede, det øker sprintegenskapene og momentet, forklarer Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling.
- I våre TDI-motorer er systemet snart produksjonsklart, men dette er første gang vi kombinerer elektrisk turbo med en turbo bensinmotor. Og vi syns det var moro å vise det frem i en ekstrem sportsbil for våre entusiaster under GTI-treffet, sier Hackenberg.
Racerigget
Justerbare «coilover» dempere gjør at bilen raskt kan senkes for ekstreme øvelser på bane, mens en elektrisk løfteanordning sørger for å ta den helskinnet over eventuelle fartsdempere.
Med en bredde på 197 cm er konseptbilen hele 14 cm bredere enn en vanlig TT. Lengden er økt med 16 cm til 433 cm.
Audi TT Clubsport Turbo står på 20-tommers felger med 275/30 dekk, og interiøret har racing-elementer som veltebur, sportsseter og firepunkts belter. Instrumentpanelet er en race-inspirert utgave av den virtuelle cockpiten som er standard i nye TT.