-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er Audis Model S-utfordrer
Audi har i kveld avduket sin utfordrer til Porsche Taycan og Tesla Model S. Her går sport og komfort hånd i hånd.
Den har gener til felles med fetter Taycan, både når det gjelder ytelser og priser. Men vi kan vel anta at Audi legger mer vekt på komfort enn sport når de om en uke starter salget av e-tron GT. En naturlig konkurrent utenfor familien er naturlig nok Teslas Model S. Og snart lanserer BMW sin nye i4.
Bilen skal leveres i flere utstyrsnivåer, tre av dem priset til en snau million. Toppmodellen får med RS i betegnelsen og en pris som kryper opp mot 1,3 millioner før du har begynt å krysse av på utstyrslisten.
– Helt siden konseptbilen ble vist for første gang i 2018, har vi sett fram til dagen i dag. Det er utvilsomt stor dag for oss, og premieren på Audi e-tron GT markerer en milepæl for Audi, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS
– Med e-tron GT markerer Audi sine planer for å skape en emosjonell og fascinerende fremtid for mobilitet. Med sylskarpe linjer, banebrytende ytelser, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde er e-tron GT den perfekte gran turismoen for det norske markedet, fortsetter hun.
To modeller av denne gran turismoen vil bli lansert samtidig, våren 2021: e-tron GT quattro og RS e-tron GT. Begge er raske og kraftfulle, og begge gir nullutslipp lokalt.
Audi Norge åpner for bestillinger 18. februar, og e-tron GT får en startpris på 899.900 kroner.
Audi e-tron GT har solide mål med en akselavstand på hele 290 centimeter og en lengde på 499 cm. Bredden er 196 cm, mens høyden er på 142 cm. Et bagasjerom bak på 405 liter kombineres med en «frunk» som rommer 81 liter under panseret.
Det er tilsvarende akselavstand, men 3 cm ekstra lengde og 5 pluss i høyden sammenlignet med Taycan som den deler arkitektur og mye annet med. Det er heller ikke ulikt målene til Model S (497x196x143).
E-tron GT quattro akselererer til 100 km/t på 4,1 sekunder, og har en toppfart på 245 km/t. Med RS e-tron GT går sprinten enda kjappere med 0-100 på 3,3 sekunder. Toppfarten er her elektronisk begrenset til 250 km/h.
Bilen er utstyrt med to motorer. Frontmotoren i Audi e-tron GT quattro yter 175 kW (238 hk), og den bakre har 320 kW (435 hk).
Systemeffekten er 350 kW / 476 hestekrefter. Opptil 390 kW (530 hk) er tilgjengelig som boost i 2,5 sekunder, og ved bruk av «launch control». Samlet dreiemoment er 630 Nm.
I RS e-tron GT yter er frontmotoren den samme, mens den bakre her kan levere hele 335 kW (456 hk). Samlet ytelse er 440 kW (598 hk), og maksimalt dreiemoment er 830 Nm. I boost-modus yter RS-drivlinjen 475 kW (646 hk).
– Når Audi Sport sitter i førersetet i utviklingen av en ny bilmodell, kan du forvente et resultat som bærer med seg flere tiår med erfaring fra ekstreme arenaer. Audi e-tron GT har allerede blitt et ikon for oss, og for kundene som snart kan bestille drømmebilen er det bare å glede seg, sier Elin Sinervo.
Batteriet med kapasitet på 86 kWt netto gir rekkevidde er på inntil 488 km ved blandet kjøring (WLTP). Teknologi basert på 800 volt spenning, gjør DC-hurtiglading med opptil 270 kW mulig.
Dermed kan rekkevidden økes med 100 km på bare fem minutter. Under ideelle forutsetninger tar det mindre enn 23 minutter å lade fra 5 til 80 %.
Et viktig bidrag her er også at batteriet og de elektriske komponentene har en avansert termisk regulering, med fire kjølekretsløp. En effektiv varmepumpe er standard på de norske bilene.
Audi e-tron GT produseres sammen med Audi R8 ved Audis fabrikk for spesialproduksjon i Böllinger Höfe ved Neckarsulm.
Audi e-tron GT | kr 899.900 |
Audi e-tron GT Plus | kr 946.900 |
Audi e-tron GT Pro | kr 999.900 |
Audi RS e-tron GT | kr 1.269.900 |