Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi Q6 e-tron
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Porsche Macan electric
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien
Porsche Macan electric
Rendering: Jean Francois Hubert / SB-Medien

Her er Audis neste el-SUV

Sammen med kollegene hos Porsche har Audi utviklet en ny elbilplattform som denne bilen skal baseres på.

Publisert Sist oppdatert

Porsche har for lengst annonsert at neste Macan blir elektrisk basert på en ny plattform med betegnelse PPE, men Porsche får selvsagt ikke beholde plattformen for seg selv – den skal deles med de andre merkene i VW-gruppen.

Macan har nylig fått en facelift, men den elektriske utgaven kommer ikke på markedet før i 2023. Og akkurat som Audi e-tron GT er nær beslektet med Porsche Taycan, vil en ny Audi med betegnelse Q6 e-tron får mye til felles med elektriske Macan.

Våre spionfotografer har nylig fanget denne under testing i skandinavisk snølandskap og bekrefter at den har designtrekk fra Q4 e-tron, bare i større format. Men ett nytt element som vi ikke tidligere har sett hos Audi er splittede hovedlykter.

Audis toppsjef, Markus Duesmann, bekreftet Q6 e-tron på generalforsamlingen i 2021. Han sa at bilen skal lanseres i 2022, noe vi kanskje må ta med en klype salt grunnet problemene pandemien har forårsaket med hensyn til chip-produksjon.

Bilen skal bygges ved Audis hovedanlegg i Ingolstadt som nå klargjøres for produksjon av PPE-baserte biler og batterier.

Bilen forventes å bli noe større enn e-tron, og det vil nok primært merkes innendørs siden nykommeren er basert på en dedikert elbilplattform, noe som ikke var tilfelle med den opprinnelige e-tron.

Vi vet at den nye plattformen vil benytte 800 volt-teknolgi, noe som åpner for lynlading. Dessuten kan vi forvente vesentlig bedre rekkevidde enn i dagens e-tron – trolig minst 500 km.

Som vi har vennet hos til fra Audi vil det også komme en Q6 e-tron Sportback for de som ønsker et mer dynamisk design.

Selv om Audi var tidlig ute med de første elbilene og allerede har e-tron, e-tron GT og Q4 e-tron i porteføljen, er dette bare starten på en familie som innen 2025 skal bestå av 20 modeller.

Du må nok smøre deg med tålmodighet et års tid om du ønsker en Q6 e-tron, men senere vil også A6 og flere modeller andre modeller ta steget fra fossile til elektriske drivlinjer.

Powered by Labrador CMS