-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Renderinger:
Fugl Fønix fra Stellantis
Lancia skal gjenoppstå som et premium-merke under Stellantis-paraplyen. Det innebærer også at klassiske modellbetegnelser kan få nytt liv.
De siste årene har Lancia vært begrenset til en eneste modell, Ypsilon, og denne har i tillegg kun vært solgt på hjemmebane. Der har den til gjengjeld gjort det så bra at den til tider har ligget på andreplass på den italienske registreringsstatistikken.
Lancia-sjef Luca Napolitano har lagt frem ambisiøse planer og lovet at merket fra 2024 igjen skal eksporteres til andre markeder.
I planene ligger tre modeller – inkludert en ny generasjon Ypsilon, en elbil i kompaktklassen samt en ny crossover som kan få betegnelsen Aurelia.
Når Lancia igjen skal bevege seg utenfor Italias grenser starter de med Østerrike, Belgia, Frankrike, Tyskland og Spania, men allerede i 2025 utvides eksporten til også å gjelde andre markeder. Med en økende portefølje av elbiler kan Norge da muligens komme på kartet.
Napolitano antyder 100 kompakte showrom i 60 europeiske byer, og han forventer samtidig at halvparten av kundene vil kjøpe sin Lancia via nett mot slutten av dette tiåret.
Første nye modell blir som nevnt en ny generasjon Ypsilon. Denne skal på markedet i 2024 basert på STLAs kompakte plattform og tilbys med både bensin- og elmotor. Det betyr at den blir siste Lancia med fossilmotor, samtidig som den blir merkets første elbil.
Andre modell ut blir en helelektrisk crossover / SUV i kompaktklassen med lansering i 2026. Den blir første Lancia Lancia med høy bakkeklaring og merkets nye flaggskip.
Trolig blir den døpt Aurelia – en klassisk betegnelse som ble brukt i perioden 1950-1958 på en serie med ulike karosseriformer – sedan, coupé, spider og cabriolet.
Et annet ikonisk navn dukker opp ved lansering av den tredje modellen når Delta dukker opp som elbil i kompaktklassen i 2028 basert på STLAs medium plattform.
Lancia er sammen med Alfa Romeo og DS utpekt som Stellantis-gruppens premium-merker, og Napolitano lover ren italiensk eleganse med myke overflater og høy kvalitet. Han vil lokke til seg kunder som i dag kjører Tesla, Volvo eller Mercedes EQ.