-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et snev av grønt
Hybridbiler er drivstoffgjerrige - i hvert fall på papiret. Vi lot en av de ferskeste i klassen, Volkswagen Jetta, få bryne seg på en nesten like fersk rival i praksis, Toyota Auris, med velprøvd og velkjent teknikk under skallet.
Først publisert i Bil 8/9-2013.
Myndighetenes avgiftspolitikk premierer lavt forbruk gjennom avgiftsberegningen på nye biler. Her har hybrider en fordel fordi den elektriske motoren som jobber i tillegg til forbrenningsmotoren sørger for lavere totalt forbruk. Hybrid-driften kommer gunstig ut i den kjøresyklusen som enn så lenge ligger til grunn for EU-godkjenningens CO2-tall.
Snusfornuftige og «kjedelige» miljøbiler trenger ikke være ensbetydende med manglende reaksjon på speedometeret hvis vi vil bruke høyrefoten aktivt. Det er denne testens to deltakere et bevis på. Spesielt Jetta viser imponerende tall i våre akselerasjonsmålinger.
Begge disse bilene er basert på parallellhybridprinsippet, hvor en forbrenningsmotor og en elektrisk motor kan brukes samtidig eller hver for seg. Forbrenningsmotoren sørger for å lade en batteripakke som gir strøm til elektromotoren.
Begge bilene har bensinmotor som drivkilde: Auris en 1,8-liter og Jetta en 1,4-liter. Begge bilene har automatgir, men av to helt ulike typer. Auris har elektronisk, trinnløst gir, såkalt e-CVT. Jetta stiller med konsernets velkjente 7-trinns DSG-kasse.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Volkswagen Jetta
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Jetta