McLaren Sports Series 540C
McLaren Sports Series 540C
McLaren Sports Series 540C
McLaren Sports Series 540C
McLaren Sports Series 540C
McLaren Sports Series 540C
McLaren Sports Series 540C
McLaren Sports Series 540C

McLarens innstegsmodell

Billig er den ikke – men dette er den rimeligste måten å skaffe seg en ny McLaren på. Hils på 540C.

Publisert Sist oppdatert

For med en startpris på rundt 1,4 millioner kroner* er ikke inngangsbilletten til McLaren-eierskap spesielt billig.

Og det finnes mye snacks å velge blant i dette prissjiktet – ikke minst Porsche 911 Turbo og 911 GT3 RS.

Men en 911 ser man omtrent rundt hvert gatehjørne, i hvert fall sammenlignet med en McLaren, og «Macca’n» har litt å fare med.

540C-navnet hinter til effektuttaket; 540 hestekrefter og 540 Newtonmeter, fra den velkjente 3,8-liters V8-motoren med to turboer. Det er nok power til å flytte den 1.311 kilo lette bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,5 sekunder. 0-200 går unna på 10,5 sekunder, og toppfarten er 320 kilometer i timen.

Det topptallet er nok ikke tilfeldig; 320 km/t er 199 miles per time, en fattig mile under den «magiske» 200 mph-grensen. Man vil nok ikke at minstemann skal ha alle godbitene – noe må spares til storebror 570S.

Som 570S er 540C en del av McLarens «Sports Series» – de minste modellene i utvalget. Utseendemessig er det lite som umiddelbart skiller de to bilene, men aerodynamikken er noe forskjellig.

Karbon og DAB
Selv om 540C er den minste og yngste broren i McLaren-familien, betyr ikke det at den har blitt tilgodesett med bare ruske-deler fra reservelageret. Tvert i mot.

Karbonkonstruksjonen som debuterte i MP4-12C i sin tid (er det nesten seks år siden allerede!?) har spredt seg til hele McLarens modellprogram – også 540C. Bremser, aero, dempere og hjuloppheng henter sin inspirasjon fra racerbiler (F1 inkludert), men McLaren lover at oppsettet til 540C er tunet mot hverdagsbruk.

Interiøret i 540C er i stor grad likt 570S – med en stor, sentral berøringsskjerm (kalt «IRIS») som styrer alle funksjoner; navigasjon, klimaanlegg, musikk og informasjon.

Og DAB-radio er standard – så dette er virkelig en McLaren for hverdagsbruk.

Prisene i UK starter altså på £126.000 – rundt £20.000 under 570S, og dermed £60.000 under 650S. Da burde ting ligge til rette for at McLaren kan nå sine mål om å selge mer enn 4.000 biler i året fra 2017.

*: Dette er naturligvis før norske avgifter, og med dagens svake kronekurs er det ikke hyggelige vekslingsforhold fra Storbritannia og hit.

Powered by Labrador CMS