-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Liten, søt og billig
Chery iskrem til under 50.000
Kanskje ikke flunkende ny, men siden vi er inne på små, søte og billige, bør vi vel også ta med QQ Ice Cream fra Chery.
Selvfølgelig kunne ikke kinesiske bilfabrikker sitte og se på at Wuling skulle ha hele markedet for grisebillige elektriske minibiler for seg selv da de debuterte sin Mini i 2020.
I dag finner du konkurrenter fra bl.a. Dongfeng (Mini EV), Lingbao (Uni), Baojun (Kiwi), Honggrui (Tiger), Arcfox (1) og Chery (QQ Ice Cream).
Rått parti
Men det ble et rått parti. Mens de andre solgte noen hundre, kanskje tusen, hver måned, klarte Wuling 126.000 det første året, i 2021 kom den opp i 425.000 – verdensmester i el – og i fjor endte den på nesten like mange.
Den eneste konkurrenten som hadde litt volum var Cheryen som klarte 12.000 på to måneder i 2021 og var nesten oppe i 100.000 i fjor.
Nå dabber det imidlertid skikkelig av. Wuling solgte «bare» 16.000 Minier i januar, Chery måtte nøye seg med 2700 iskremer.
Nye biler er kommet som nok er litt dyrere, men som er uendelig meget mer bil. For eksempel lille Bingo som du fikk presentert her for noen dager siden.
Tre varianter
Men la oss få med iskremen for å gjøre bildet komplett.
Den leveres i tre versjoner, Pudding (!), Cone og Sundae – som det høver seg en iskremselger med utvalg. Forskjellen er utstyr og batteri. De to første har 9,6 kW batteri og 120 km, Sundaen har 13,9 kW og 170 km. Alle har en motor på 20 kW og bakhjulsdrift.
Målene er 298x150x164 centimeter og akselavstanden litt under to meter – to vitale centimeter mer enn på Wuling! Bilen heter 3-4 seter, og det ene setet bak har i hvert fall ISO-fix, så ungen kan bli med til byen.
Det hele koster altså fra 30 til 44.000 yuan (gang med 1,5 for å få kroner).
Første iCar
Nå hører det med til historien at da bilen ble lansert sa Chery at dette skulle være første bilen under iCar Ecology-logoen. En merkevare for «ecosystemer og cross border integration».
Det vil nok si at de skal bygge ut systemer rundt bilen, slik at vi får bilen som en service. Foreløpig er imidlertid ikke dette kommet lenger enn til avtaler med Alibaba Cloud slik at man kan bestille restaurantbord fra bilen – og gjøre liknende banale oppgaver. Dessuten har de avtale med tMall – som utvikler en nettbasert direktesalg-modell.