-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Det yngler i Kina
Nye Denza – en til Europa
Hva heter Denza i flertall? Denzæ? I hvert fall kommer flere av dem til bilutstillingen i Shanghai, en av dem skal til Europa og Daimler er nesten ikke med på dette lenger.
Kort historie: i 2010 startet kinesiske BYD og tyske Daimler et felles selskap for å bygge biler. I 2012 fikk vi vite at bilen skulle hete Denza.
Opplegget var ikke engang halvhjertet, selv kvarthjertet er vel å ta i. En modell som ikke så ut og med temmelig underlige spesifikasjoner. Nesten ikke noe ble gjort med bilen underveis, og den solgte omtrent ingen ting. Dirkete pinlig.
For et par år siden solgte Daimler seg ned fra 50 til 10 prosent i fellesskapet og BYD bestemte seg åpenbart for å starte på nytt.
3000 på 30 minutter
D9, en svær MPV, ble presentert på nettet i fjor og var en sensasjon. I hvert fall sa BYD det da de påsto at de hadde forhåndsolgt 3000 av dem på de første 30 minuttene.
Og denne er dyr: fra 60.000 dollar og oppover for batteri-varianten.
Sa jeg svær? 525 x 196 x 192 centimeter og så står den på 311 cm akselavstand. 600 km rekkevidde har den visst også.
Ved en presentasjon på bilutstillingen i Bankok nylig sa Zhao Changjiang – Denzas General Manager – at D9 også skulle selges på eksportmarkeder. Uten å presisere hvor langt unna disse eksportmarkedene kunne være, men hvorfor ikke Europa også?
N7 er en mindre bil og ble avduket for noen dager siden. Også en kandidat til nybilavdelingen på Shanghai-utstillingen. Den kommer til å få en halvbror som skal hete N8, men som det foreløpig ikke er sagt noe om.
Elektrifisert
Denne kommer utelukkende som batterielektrisk, men N8 vil også bli bygget i en plug-in hybrid versjon.
En versjon får en motor på 230 kW og bakhjulsdrift, mens toppversjonen har to motorer – en på hver aksel – og gir 389 kW. Begge bruker batterier fra FinDreams – et selskap i BYD-gruppen.
Foreløpig selger Denza bare én modell. En MPV som heter D9. Den gikk det litt over 7000 av i februar – en økning på 13 % fra januar.
Reduserte mål
Zhao Changjiang har heldigvis moderert seg litt nå. Kinesisk presse minner om at opprinnelig sa han at han skulle selge 40.000 D9 i fjor, og 600.000 biler i 2025. I fjor endte han på snaue 10.000 biler, og 600.000-tallet har han ikke nevnt siden.
Men da han viste det første av N7 regnet han med 5000 slike i år, med cirka 1000 i måneden når salget kom i gang.
Det låter kanskje litt galt – den andre veien. Zeekr, en direkte konkurrent, solgte tross alt 70.000 i fjor av sin 001, og planlegger 140.000 i år.