Sterke kort

Med sine firesylindrede D-4D-motorer har Toyota sterke kort på hånden.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 2006.

Det er litt rart at Toyota stormer frem mot å bli verdens største bilprodusent, helt uten drahjelp fra sportslige modeller i rekkene. MR2 og Celica er kuttet ut, Supra er lenge siden, og for tiden finnes det ikke noen TSport av Yaris og Corolla heller. De driver et Formel 1-team, og skal delta i Nascar neste år, men det er lenge siden de hadde motorsportsuksess på høyde med sine rally-seire på 90-tallet.

Den oppgraderte Avensis markedsføres oppsiktsvekkende fri for sportslige assosiasjoner, i motsetning til konkurrenter i dette segmentet. Det som vektlegges er miljø, sikkerhet og komfort. Selv når de omtaler kjøreegenskaper og ytelser trekker Toyota frem miljø og komfort. Da er det langt fra overraskende at Avensis ikke er noen kurveslukende racerbil på landeveien.

Alle biler må ikke være sportslige, heldigvis får vi si. Avensis har etter oppdateringen hevet komforten ytterligere ett hakk. Støynivået er svært behagelig til diesel å være, men i høy hastighet merkes en del vindsus. Førerplassen er ryddig og god, men setet er i høyeste laget selv i laveste posisjon.

2.0-dieselen har nå 126 hk, 10 hk mer enn før, og sammen med 300 Nm dreiemoment har man tilstrekkelig med krefter. I forhold til forgjengeren har den også lavere forbruk og utslipp. Kollisjonsputer finnes omtrent overalt, hele ni stykker på Toyotas tellemåte.

Kundemagneten RAV4

I SUV-bestselgeren RAV4 sitter vi “korrekt høyt, med god sikt til alle kanter. Rommelig sete- og rattregulering gjør det lett å finne en god sittestilling. Det er forholdsvis lange sitteputer, men skinnsetene gir ikke den beste sidestøtten.

Her har D-4D-motoren 2,2-liters volum, et meget fleksibelt maskineri som yter 136 hk. Dreiemomentet ligger høyt over et bredt turtallsområde, i praksis er det derfor bra skyv når vi ved 80 km/t i fjerdegear leser av 2200 o/min., mens det i femtegear ligger på ca 1700 o/min. Den manuelle gearkassen, med seks trinn, er lettsjaltet og presis.

Baksetet byr ikke på den beste benplassen på markedet, men det er god takhøyde, og komforten bedres av at ryggvinkelen kan stilles i mange hakk. Bagasjerommet er forholdsvis rommelig, og volumet er lett å utnytte effektivt på grunn av rette linjer og god høyde. Plassen gavnes også av at reservehjulet henger utenpå den sidehengslede bakdøra.

Vår prøvebil er utstyrt med blant annet navigasjonssystem, cruise control og Bluetooth-tilkobling. Rimeligste utgave med samme motor koster 373.900 kroner, mens prisspranget fra vår prøvebil opp til største dieselmotor (177 hk) er 61.000 kroner.

Kort om bilene:

Powered by Labrador CMS