-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
DRIVe for gjerrige Volvoer
Volvo har gjennom lang tid prioritert sikkerhet i sine biler, mens den svenske bilprodusenten på langt nær har hatt samme renommé når det gjelder lavt drivstofforbruk.
Avgiftsvinnere
Under Paris-utstillingen presenterer fabrikken tre varianter med dieselmotorer som skal bringe bedre balanse i drivstoffregnskapet.
Under navnet DRIVe fremstår de tre modellene C30, S40 og V50 med et CO2-utslipp godt under 120 g/km. Minstemann, C30, har et forbruk ved blandet kjøring på 0,44 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 115 g/km.
De to andre, sedanen S40 og stasjonsvognen V50, har et forbruk på 0,45 l/mil, og dermed ligger CO2-tallet på 118 g/km.
Dette gjør de tre nye Volvo-modellene til avgiftsvinnere i Regjeringens forslag til statsbudsjett som premierer bilmodeller som slipper ut mindre CO2 enn 120 g/km.
KALKULATOR: Nye bilavgifter - Regn ut her!
Kombi-tiltak
Det er en rekke tiltak som er gjort for å redusere forbruket, fordelt på fire hovedområder: Lavere luftmotstand, lavere rullemotstand, endret gearutveksling samt mer effektiv transmisjon.
Luftmotstanden er senket ved hjelp av spoilere foran og bak, senket chassis, tildekket radiatorgrill, mer aerodynamiske felger samt panel under bilen for å forbedre luftstrømmen.
Alle bilene er utstyrt med en ny generasjon Michelin-dekk med lav rullemotstand. Dekkene er tilgjengelige i 15- og 16-tommers dimensjon.
Gearkassen har fått høyere utveksling i tredje, fjerde og femte gear. Drivlinjen er optimalisert gjennom finjustering av motorkjølingen, motorstyringen samt styreservoen.
Et lite bidrag får man også gjennom bruk av olje med lavere friksjon. Dessuten har bilene fått gearskift-indikator i instrumentpanelet slik at føreren får kontinuerlig beskjed om at han bør sjalte opp eller ned.
Produksjonen av DRIVe-modellene starter i midten av november, og de første norske kundene får sine biler før jul.