Mahindra BE.05

Stort vekstmarked

Snart blir det Indias tur

Vi hører ikke mye om indisk bilindustri, bortsett fra mislykkede Tata-modeller og småbiler fra Mahindra og Mahindra. Og spesielt hører vi lite om indiske elbiler. Det skal nok snart endre seg.

En god venn av BilNorge.no, Wayne Burgess – mannen bak Jaguar E-Pace – hoppet av (den historien må snart kunne fortelles!) og sitter i Coventry og planlegger en lang serie elbiler for Ola – med lansering fra 2025 og fremover.

Ola har vokst på taxi-virksomhet og budtjeneste med levering på døren og skal nå inn på mobilitetsmarkedet med to, tre og fire hjul og en grei agenda:

– Det er tre egenskaper Ola-produkter må ha. Beste design, best teknologi og best ytelse, sier Varun Dubey – marketingsjefen der.

Det er ingen grunn til ikke å ta ambisjonene på alvor.

Forsiktig start

I Pune har Tata – som jo eier Jaguar og Land Rover og sikkert av og til ønsker at det gjør de ikke – et beskjedent lite lokale på den store fabrikken deres der.

Det ser ut som et verksted for konseptbiler, men dit kommer det ferdige Nexon SUV-er uten dieselmotoren og der blir de forsynt med en batterielektrisk drivlinje.

Denne forsiktige starten på indisk elbilproduksjon kom i gang for to år siden, med seks biler om dagen. Nå er de oppe i 100 og må snart ta det hele på alvor.

Mahindra & Mahindra er kanskje de som har kommet lengst. Kanskje ikke så unaturlig, siden de eier Pininfarina og Pininfarina har ganske mange oppgaver på dette feltet.

Britisk design

Men Mahindra gikk til sitt eget Mahindra Advanced Design Europe i Banbury, Oxfordshire da de skulle planlegge en serie nye elbiler, basert på Volkswagens MEB-plattform.

Born Electric er slagordet for denne nye serien, foreløpig på fem biler som skal ut på markedet mellom 2024 og 2026 – sannsynligvis også eksportert til Europa.

SUV-er alt sammen, men delt opp i to modell-linjer. XUV blir biler som også kan bygges med forbrenningsmotorer. BE-serien blir rene batterielektriske.

De har allerede forhåndsvist sin BE.05 i forkant av den egentlig debuten som er fastsatt til oktober 2025.

Ny plattform

I stedet for MEB står imidlertid denne på den såkalte INGLO-plattformen som også er utviklet i England og er klar til at Volkswagen bytter ut MEB-arkitekturen med SSP plattformen i 2025.

Slik den ble vist måler BE.05 437 x 190 x 165 cm og har en akselavstand på 278 cm. Indiske Autocar vet også at INGLO åpner for batterier fra 60 til 80 kWt og støtter 175 kW hurtiglading. Men mer er ikke kjent, bortsett fra at fotografiene viser ganske avansert aero for en såpass hverdagslig bil.

Fabrikken lover også er interiør på høyde med de beste, med et funksjonelt dashbord som ikke er overdrevet skjermbasert, HUD og OTA og masse førerstøttesystemer – og panorama soltak.

Som vi ser, ser jo også karosseriet akseptabelt ut – og vel så det.

(saken fortsetter)

Mahindra BE.05
Mahindra BE.05
Mahindra BE.05
Mahindra BE.05
Mahindra BE.05

Stort potensiale

Bare så du vet hvor India er i forhold til industrien. Snaue åtte prosent av Indias husholdninger eier en bil. Det er snaue 22 biler per 1000 innbyggere der (i Norge: ca. 600). Men i fjor passerte de Japan i bilsalg og ble nummer tre verden, målt i volum, med et salg på 4,25 millioner biler.

De er midt inne i sin Automotive Mission Plan 2016-2026 som skal ende med en produksjon på 13 millioner personbiler, 3,9 millioner vare- og lastebiler og 55 millioner tohjulinger.

Det ser ut som de er i rute, og som industri er India nummer fire i verden hvis du isolerer det til bilindustri.

Kina kommer så det suser, men de sover ikke akkurat i India heller.

Powered by Labrador CMS