-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Skal bygges i Hong Kong
Beyon Ca – ikke helt kinesisk
Støttet av Renault og Dongfeng, ledet av en mann med lang bakgrunn fra Volkswagen – nå er det lansert planer for bilproduksjon i Hong Kong.
Du kan ikke søke etter Beyon Ca på nettet uten å bli begravd i Beyoncé referanser. Hyggelig nok det, men det var ikke det jeg var ute etter.
Dette er navnet på noe som skal bli en bil som skal bygges i Hong Kong. Den første bilen derfra på mange år.
Hong Kong er en spesiell region med en egen administrasjon litt på utsiden av Folkerepublikken. Og de av dere som har vært der vil nok, akkurat som meg, nekte å tro at det er plass til noen bilfabrikk der. Verdens tettest befolkede område.
Avtale inngått
Men produsenten har altså inngått omfattende avtaler med seriøse HK-myndigheter om en fabrikk som skal plasseres i den nye Vitenskaps- og Teknologiparken der.
Det hører imidlertid med til historien at det eneste som skal produseres der er cockpiten. Det som virkelig tar plass, alle pressene og all karosseriproduksjonen, skal skje på fastlandet, og så skal delene sendes til Hong Kong for å monteres.
VW-topp siden 2005
Soh hadde helt siden 2005 hatt toppstillinger i VW-systemet i Kina, men nå var han blitt CEO i Renault Kina – en stilling han fremdeles har samtidig som han er stifter og styreformann av og hos Beyon Ca.
I slutten av juni i år viste han noe som så ut som den samme bilen, men fortalte en rekke andre nye detaljer. De har blant annet en utviklingsavtale med et stort fond i Riyadh og har fått hjelp til ingeniør-arbeidet av Dongfeng.
Siden Dongfeng er Renaults partner i Kina er vel det grunnen til at noe av narrativet sier at de er støttet av Renault. Det er ikke noe hos Renault som sier at de støtter en start-up i Hong Kong.
Erfaring i bakgrunnen
Det er ikke bare fra Dongfeng de har hentet proff hjelp. Designeren bak dette er Dirk van Braeckel. I fjorten år hadde han designansvaret for Bentley. De siste årene før overgangen stelte han med alle de sportslige linjene hos Audi.
Men jeg syns kanskje han og sjefdesigner Lucas Colombo (ex Mercedes) kunne spart seg den enorme V’en i fronten. Jeg hadde håpet Vinfast tok livet av den slags en gang for alle.
Det er foreløpig ikke mye å si om bilen, bortsett fra at den skal bygges i HK for å slippe unna de skyhøye avgiftene på alle biler som importeres.
Den skulle kommet på markedet i 2024, fortalte de ved premieren i 2022. Nå sier de slutten av 2025.
Det er vel ikke mange som holder pusten mens de venter på den?