Dacia Duster Extreme

Ny Dacia Duster

Generasjonsskifte for jordnær SUV

Den var årsaken til at Dacia ble tatt til Norge, men har slitt tungt de siste årene. Kanskje et generasjonsskifte kan gi vei i vellinga?

Publisert Sist oppdatert

Jeg tenker gjerne på Duster som en moderne utgave av Lada Niva, en jordnær off-roader som tar seg frem og gjør jobben den er ment for, uten å gi seg ut for å være noe mer enn det.

Dacia er Renault-gruppens rumenske billigmerke og representert i mange land, men det var først da Duster kom i 2010 at den norske importøren fant det verdt bryet å ta biler til Norge.

I en egen klasse

Om jeg husker riktig hadde den startpris på rundt 250.000 kroner ved lanseringen og dermed få konkurrenter. Generasjon to så dagens lys i 2017. 

Siden starten er det registrert cirka 1500 Duster på norske skilter, men etter kraftig avgifts- og prisvekst de siste årene har interessen dabbet. Hittil i år er det registrert 11, mot 20 samme periode i fjor. I dag er startprisen 425.000 kroner.

Men internasjonalt selger Duster fortsatt så bra at den med 2,2 millioner eksemplarer hittil er Dacias nest mest solgte modell etter Sandero som i skrivende stund slåss med Model Y om å bli Europas mest solgte bilmodell i 2023.

Debut i Genève

Tredje generasjon Duster får verdenspremiere på bilutstillingen i Genève som avvikles for første gang siden 2019 i perioden 26/2 til 3/3-2024 og hvor Renault-gruppen lover å være godt representert med en rekke nyheter.

De første bildene og informasjon er nå sluppet ut. De bekrefter blant annet at den for første gang skal tilbys med hybrid drivlinje.

Duster skal over på en nyere plattform, CMF-B, som også ligger under modeller som Renault Clio og Captur, Nissan Micra og Juke, Mitsubishi ASX og Colt, samt de øvrige Dacia-modellene, Sandero, Logan, Jogger og den kommende Bigster.

Deling og hyllevare

Dacia er eksperter på kostnadsreduksjon og benytter ofte litt tilårskommen hyllevare fra Renault. Det er derfor sannsynlig at nye Duster og og den kommende Bigster vil dele komponenter i både eksteriør og interiør som de fusjonerer med teknikk fra eksisterende Renault-modeller.

En større infotainment-skjerm vil tilbys i påkostede versjoner av Duster, kombinert med digitalt instrumentpanel. 

Den nye generasjonen Duster er ganske lik forgjengeren i format, men ny plattform gir bedre plass til passasjerer og bagasje takket være økt akselavstand. 

Lukter på elektrifisering

Innstegsmodellen ECO-G 100 vil fortsatt ha en 1-liters 3-sylindret turbo bensinmotor som alternativt kan fyres med gass (LPG). 6-trinns manuell girkasse er standard.

Duster Hybrid 140 får tilsvarende hybride drivlinje som en del Renault-modeller med automatisert girkasse. Tredje alternativ er TCe-130 med mild hybrid drivlinje, og denne tilbys som alternativ med firehjulsdrift i kombinasjon med manuell girkasse.

Det har også vært spekulert i at Duster kan få elektrisk drivlinje, men det skjer i så fall på et senere tidspunkt, for Dacia vil fortsette med fossile drivlinjer så lenge det lar seg gjøre for å holde kostnadene lavest mulig.

Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Duster Hybrid
Dacia Bigster
Powered by Labrador CMS