-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Landlig bybil fra Toyota
Med sin nye Urban Cruiser, plasserer Toyota seg i en del av bilmarkedet der utvalget er dårlig. Bilen bør være som skapt for Norge.
Forventningene til Toyotas nye lille firehjulstrekker har vært stor, både hos forhandlere, Toyota-eiere og andre som har sett bilder av bilen.
Fremtoningen på veien er da også tøff. Den har en særpreget design, som henger godt på linjene som det japanske selskapet har valgt å følge de siste årene. Det er ikke vanskelig å se slektskapet med nye Avensis.
Den som hadde ventet seg en liten SUV, vil bli skuffet – dette er først og fremst en krysning av bybil og flerbruksbil. Utenfor veien har den svært lite å gjøre – men er oppgaven å forsere en brøytekant, eller komme seg opp en bratt og glatt bakke, vil den etter alt å dømme gjøre jobben – vel å merke om du velger utgaven med firehjulstrekk.
To og fire
Urban Cruiser kommer nemlig i to utgaver. En forhjulsdreven versjon som kan fås med både bensin og diesel, og en med firehjulstrekk som bare leveres i kombinasjon med dieselmotoren.
Firehjulstrekksystemet i Urban Cruiser er det samme som man finner i RAV4. Det betyr at bilen i utgangspunktet er forhjulsdreven, men den kan fordele kreftene inntil 50/50 når det er behov for det.
I hastigheter opp til 40 km/t, kan du låse fordelingen mellom akslene til 50/50.
De ene av de to motorene i Urban Cruiser er en ny 1,3-liters bensinmotor på 101 hester med et dreiemoment på 132 Newtonmeter. Den er ny, og vil komme både i minibilen IQ og i Auris.
Den andre motoren er en dieselmotor på 1,4 liter med 90 hester og et dreiemoment på 205 Newtonmeter. Med forhjulstrekk har denne motoren et gjennomsnittsforbruk på 0,45 og et CO2-utslipp på 118 g/km, mens firehjulstrekkerens tilsvarende tall er 0,49 og 130 g/km.
Enkelt valg
Det er først og fremst med firehjulstrekk og dieselmotor at Urban Cruiser har noe nytt å tilby. Tohjulstrekkeren med bensinmotor har langt tøffere konkurranse, ikke minst fra sin egen nære slektning, Yaris og en rekke biler fra andre produsenter.
Det er heller ikke noen grunn til å fortvile om du ikke føler deg spesielt urban. Dette er i like stor grad en bil for deg som bor på landet, som for den som bor midt i byen. Norsk vinter gjør at alle typer firehjulstrekk gir en ekstra sikkerhet, enten som en backup når du virkelig har kjørt deg fast, eller under forhold der du trenger ekstra grep.
Her ser du når bilene kommer til Norge
Liten på en stor måte
Plassmessig er Urban Cruiser imponerende, til tross for beskjedne ytre mål byr den på overraskende god plass innvendig. Ettersom sittestillingen både foran og bak er relativt oppreist, gir det god beinplass, også for passasjerene i baksetet.
Riktignok er ikke takhøyden bak tilpasset de aller lengste, men de fleste som kan tenkes å plasseres der, vil trolig finne seg greit til rette.
Forsetene er, i likhet med hos mange andre småbiler, litt i korteste laget når det kommer til sitteputen. Ideelt sett skulle vi ønske oss både noe bedre forseter, og gjerne muligheten til å trekke rattet enda litt nærmere oss for å oppnå en bedre sittestilling.
Må tas for det den er
Som vi startet denne saken med, forventningene har vært store til Urban Cruiser. Etter alt å dømme kommer en god del av dem til å bli godt innfridd.
Det er imidlertid viktig å huske hva dette er, nemlig en relativt billig småbil som kan fås med firehjulstrekk og diesel. Den som leter etter en form for røffere, eller premium følelse i denne bilen, vil føle seg snytt.
Det er en del hardplast som gir et billig preg. Rammen rundt midtkonsollen er av en eller annen grunn montert på en måte som gjør at den ser litt påklistra ut, og utformet i den samme lette plasten som du finner i andre Toyota-biler.
Ute på veien kjennes bilen litt stumpete – den spiser lettere ujevnheter i veien greit, men når kantene blir skarpere og humpene krappere, får du litt bedre kontakt med underlaget enn du skulle ønske deg.
Her ser du når bilene kommer til Norge
Fra 226.000
Prisene på Urban Cruiser starter på 225.900 kroner for laveste utstyrtnivå, Sense, og 100-hesters bensinmotor. Billigste dieselbil med forhjulstrekk starter på 237.900, mens billigste firehjulstrekker starter på 262.500 kroner.
Bilen kommer i tre utstyrsnivåer, Sense, Dynamic og Elegant – samt en Elegant med navigasjon.
Den eneste reelle konkurrenten til Urban Cruiser i det norske markedet i dag, er Suzuki SX4. Toyota har definitivt satt et solid press på sin japanske konkurrent, både når det kommer til pris og opplevelse.
Toyota slipper sin Urban Cruiser på markedet i begynnelsen av juni, og den norske importøren håper å kunne trekke til seg noen nye kunder med en biltype de egentlig ikke tidligere har hatt, med mindre man tar med den gamle tredørsutgaven av RAV4 .