-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Daewoo-fabrikkene selges
I Korea har GM kjøpt opp den siste Daewoo-fabrikken som Daewoo selv fremdeles drev, og nå overtar Renault snart Daewoo-fabrikken i Romania.
Renault har formulert en plan om å komme opp i 4 millioner biler i 2010. Rumenske Dacia skal hjelpe dem med det, om fem år skal de være oppunder 1 million biler. Det kan de ikke klare med de nåværende produksjonsfasilitetene, derfor er de svært interessert i den Daewoo-fabrikken som allerede ligger der.
Denne bedriften er en underlig øy i verdens bilindustri. Daewoo gikk inn der med en investering på 800 millioner dollars for 10 år siden, den har bygget Daewoo-modeller på lisens siden, og også i dag er det 3.600 arbeidere der som jobber på vegne av den konkurse koreanske bilfabrikken og fremstiller gamle Daewoo-modeller som distribueres direkte til et lokalt nettverk av aktive forhandlere i slikt antall at merket er det nest største i Romania.
Men produksjonslisensen, som nå kommer fra GM – og de har fabrikker nok - går ut om halvannen måned, derfor begynner det å haste med et salg. Og da er Renault en logisk partner. Dels trenger de større kapasitet for Logan, som i motsetning til for eksempel Rolls-Royce eller Maybach, har solgt meget bedre enn ventet, også i land som Tyskland, Spania og Frankrike. Og dels er Nissan ute etter flere produksjonssteder i Europa.
Ingen avtale er skrevet enda, men Romanias regjerningskontor for privatiseringsarbeider, som eier 49 prosent av fabrikken, skal nå gi Renault tilgang til alle nødvendige data, får vi vite derfra.