-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nå starter oppsplittingen
De store bilkonsernene har mengder av skjulte reserver. Nå brukes blant annet Mazda og Suzuki for å skaffe kontanter.
Selv med en viss likviditet merkes det når du har brent av henholdsvis 7,7 og 6,9 milliarder dollar i tredje kvartal, slik Ford og GM gjorde. Da begynner du å se at du nærmer deg bunnen i pengebingen.
Mens de venter på en snill administrasjon som er litt veikere enn industrien i det innsatsfylte pokerspillet som skjer nå, må det tilføres litt kapital slik at driften kan holdes i gang. Og det har både GM og Ford ordnet de siste dagene, på akkurat samme måte.
GM har sett gjennom sine eiendeler og har funnet ut at siden de eier under 20 prosent av Suzuki nå, spiller det ikke noen rolle om de selger unna litt mer. Samarbeidsprosjektene kan og skal jo fortsette i samme tempo allikevel. Så dermed lar de sine svært så solvente kolleger i Japan overta litt over 3 prosent i selskapet for 187,5 millioner dollar.
Med et tap på 2,5 milliarder i 3. kvartal monner det jo ikke så mye, men det er nok til å gi et nødvendig pusterom.
Ford har gått akkurat samme veien, først og fremst på den måten at de ikke har solgt svensken sin. Derimot har de henvendt seg til sine kontantsterke japanske forbindelser, som mer enn gjerne kjøper deler av seg selv tilbake.
Her er det snakk om mer, både større andel og flere penger. Ford selger 20 prosent av Mazda tilbake for 540 millioner dollar. Det betyr at de nå bare har 13 prosent av japaneren i egen aksjeportefølje. Men også her blir det sagt at alle samarbeidsavtaler, blant annet en omfattende plattformdeling, skal fortsette som før.
Mazda-salg har det vært spekulert i før. Det er bare halvannen måned siden det ble lekt med tanken. Da hadde Mazda en børsverdi på 3,3 milliarder Euro. Hadde Ford gjennomført denne handelen da, hadde de sittet der med mer enn 800 millioner dollar. På en måned er verdien sunket til 2,2 milliarder euro!