Hyundai vokser

Både overskudd og bilsalg øker hos Hyundai. Til og med i Europa klatrer de.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai har tatt mål av seg til å bli en av verdens aller største bilprodusenter. Dagens femteplass er åpenbart ikke bra nok, og økningen viser at det er god grunn til å regne med at de når sine mål – hva nå de måtte være.

Fra april til juni økte overskuddet med 10,4 prosent, til ca. 1,9 milliarder euro. Og bilsalget økte for første gang til over 1,1 millioner enheter. Dermed ender første halvår med 2,18 millioner Hyundaier.

Ser vi på regnskapstallene har omsetningen i dette halvåret steget med nesten 10 prosent, samtidig som fortjenesten har økt med nesten 20 prosent til noe over 3,5 milliarder euro.

Hjemmemarkedet er vel det eneste som krymper for dem. I Europa steg salget de første seks månedene med 15,4 prosent, til 233.000 biler. Og dette er et marked som krymper merkbart.

I USA økte salget med litt over 10 prosent, til 357.000 biler. De 2,18 millionene på verdensbasis representerer en økning på 11,5 prosent.

Nå hører det med til denne historien at koreanerne fremdeles har en USA/Europa-fordel av en gammel frihandelsavtale.

Frankrike er et av de landene som har tatt til orde for at denne må reforhandles eller fjernes, men på for eksempel EU-nivå er det ikke noe som tyder på at det kommer til å bli endringer der.

Nå vil det være feil å påstå at det bare er på grunn av handelsfortrinn at Hyundai/Kia-gruppen i år, for første gang, vil trenge gjennom 7-millioner grensen. I fjor endte de på 6,6 millioner – da lå GM på 9 og VW-gruppen på 8,2 millioner. Gapet blir stadig mindre.

Powered by Labrador CMS